Formation of language competence of a child in many preschool and early school years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_03kmhm

Keywords:

language competence, stages of speech development, stages of speech development,, stages of speech development, verbal, active and passive

Abstract

The article defines the basic concepts of child speech development. The analysis of its various stages is combined with ways of stimulation through the actions of parents, caregivers and then teachers of preschool and early school education. The child’s mastery of the elements of language determines his communicative competence and, therefore, the effectiveness of communication in a manner appropriate to the existing conditions or a specific situation. Thus, an inseparable element of the child’s acquisition of language competence is not passive listening and repetition of heard words or phrases, but also skillful inclusion of the child in the creation of his own language, building a vocabulary by correcting and reinforcing statements. The article also points out the need to stimulate the child’s need to speak, especially in the early stages of education. The way and quality of information transmission, verbal contact with the child from the prenatal period is of vital importance for his development, which can give tangible results later and greatly facilitate the acquisition of communication skills and language competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Katarzyna Miłek, Gniezno University of Millennium

    Doctor of social sciences in the field of pedagogy. Assistant professor at the Faculty of Social Sciences at the Gniezno University of Millennium. Research areas: creativity, preschool education, art therapy. The author of many articles in scientific journals as well as in monographs.

     

  • Honorata Marmurowicz, University of Zielona Gora

    Master’s degree in preschool and early childhood education. Doctoral student at the University of Zielona Gora at the Faculty of Humanities and Social Sciences. Student at the Higher School of Vocational Education in Wroclaw – sensory integration with elements of behavioural therapy. Chairwoman of the Scientific Circle of Creative Art Therapist operating at Gniezno Millennium University.

References

Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001.

Cywińska M., Opanowanie języka i mowy przez dziecko, [w:] tejże, Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2014.

Cywińska M., Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2014.

Cywińska M., Wstęp, [w:] tejże, Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2014.

Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E., Procesy poznawcze, [w:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, t. 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2015.

Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.

Jakoniuk-Diallo A., Warunki rozwoju słuchowej kompetencji komunikacyjnej małego dziecka, [w:] M. Cywińska, Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2014.

Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1988.

Kielar-Turska M., Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.

Kurcz I., Psychologia języka komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000.

Ligęza M., Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999.

Milewski S., Mowa dorosłych kierowana do niemowląt. Studium fotostatyczno-fonotaktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004.

Obrębowski A., Podstawowe wiadomości filo i ontogenezy oraz anatomii narządu słuchu, [w:] A. Pruszewski, A. Obrębowski (red.), Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. M. Marcinkowskiego, Poznań 2010.

Porajski-Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne i językowe dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1993.

Przetacznikowa M., Wiek przedszkolny, [w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1982.

Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Zyzik E., Mowa dzieci w wieku przedszkolnym i sposoby jej wspomagania, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2011, nr 20.

Downloads

Published

2024-06-28

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Formation of language competence of a child in many preschool and early school years. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/23, 41-55. https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_03kmhm