An Art – redundant school subject?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_02md

Keywords:

art, education, aesthetics

Abstract

This article is not a study being the result of analytical scientific research. It rather deals with the problem of very serious negligence in teaching art in Polish schools. Referring to her professional experience, the author points out the reasons for abnegation in this subject and indicates its socially dangerous consequences. The condition of the subject of art in the Polish school is poor and inadequate. Meanwhile, extensive scientific researches have assigned it an important role in human development. Looking at the question from a more mercantile perspective, i.e. from a position closer to our times, the intention to reduce the distance to Western countries and the related growing demand for high-quality computer graphics products, future job forecasts, should lead our decision-makers towards rehabilitating of art education. A small child or teenager has a natural creative potential and the need to experience and create beauty. The educational system and practice in Poland successfully crush this innate capital in several ways. Why is art, which is an area of infinite possibilities of influencing fresh sensitivity, universally regarded as the subject of the lowest category in the school hierarchy? Why the inexplicable disregard and indolence of the state and educational authorities and teachers in this area?

Author Biography

  • Marta Dłużewska

    Art teacher in a primary school. Painter artist, member of the Polish Conrad Society.

References

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red. nauk.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Arts and Cultural Education At School In Europe, EACEA, Eurydice, Bruksela 2009.

Bielecki Cz., Prawo do piękna, „Rzeczpospolita” 2015, nr 207.

Boguszewska A., Przeszłość i przyszłość polskiej edukacji plastycznej – jej znaczenie dla współczesności, [w:] A. Boguszewska, A. Mazur, Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Didkowska B., Edukacja artystyczna. Niezbędna? Potrzebna? Zbyteczna?, [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red. nauk.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Guitton J., Dialogi z Pawłem VI, Pallottinum, Poznań–Warszawa 1969.

Halo, mamy problem, nieudana lekcja plastyki polskiego szkolnictwa, https://kraftmagazyn.pl/halo-mamy-problem-nieudana-lekcja-plastyki-polskiego-szkolnictwa/ [dostęp: 5.07.2020].

Jaksender A.Z., Lekcja piękna z codzienności, [w:] M. Proust, Chardin, Eperons-Ostrogi, Kraków 2017.

Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Znak, Kraków 2005.

Kisiel P., Młody odbiorca w świecie kultury, [w:] Klasa w muzeum: programy dla szkół w Muzeum Narodowym w Krakowie. Przewodnik dla nauczycieli, Kraków 2018/2019.

Kołodziejski K., Polska to nie tylko Chopin, „Sieci” 2018, nr 51–52.

Kuduk F., Podsumowanie, „Sztuka” 1984, nr 4.

Kunat B., Spełnieni, ale niedoceniani: rozwój zawodowy nauczycieli plastyki, Trans Humana, Białystok 2016.

Kunat B., Trudny zawód nauczyciela plastyki, http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2007,57/styczen,87/trudny_zawod_nauczyciela_plastyki,247.html [dostęp: 11.06.2020].

Mapa drogowa UNESCO dla edukacji artystycznej, 2006, https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Mapa_Drogowa.pdf [dostęp: 7.06.2020].

Monkiewicz-Cybulska D., Estetyka dla dzieci, czyli edukacja piękna, 2017, https:// filozofuj.eu/dorota-monkiewicz-cybulska-estetyka-dla-dzieci-czyli-edukacja-piekna/ [dostęp: 15.09.2020].

Monkiewicz-Cybulska D., Przemycone w tubce farby, 2019, https://kultura.poznan.pl/ mim/kultura/news/przemycone-w-tubce-farby,141523.html#jump-to [dostęp: 20.06.2023].

Murzyn J., Problemy dydaktyki w zakresie sztuk plastycznych, 2016, http://www.ptde. org/pluginfile.php/1087/mod_page/content/6/Archiwum/XXII_KDE/pdf/ Murzyn.pdf [dostęp: 6.07.2020].

Papież w Bundestagu o zadaniach polityków, korzeniach Europy i ekologii, „Dziennik Gazeta Prawna”, 22.09.2011.

Proust M., W cieniu zakwitających dziewcząt, t. II, PIW, Warszawa 1992.

Read H., O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1974.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2017, poz. 1534.

Skutnik J., Edukacja kulturalna i artystyczna we Francji na przełomie XX i XXI wieku (w świetle historycznych doświadczeń polityki kulturalnej i oświatowej), [w:] K. Olbrycht (red.), Edukacja kulturalna: wybrane obszary, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004.

Suchodolski B., Kim jest człowiek?, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976.

Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1969.

Szuścik U., Perspektywa psychologiczna w edukacji plastycznej dziecka, [w:] U. Szuścik, E. Linkiewicz (red.), Sztuka, edukacja, kultura: z teorii i praktyki edukacji artystycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014.

Tokarski J., Filozof i zakonnica, „Tygodnik Powszechny” 2018, nr 27.

Tytko M.M., Problemy kultury plastycznej w edukacji, „Kultura i Wychowanie” 2012, nr 4(2).

Published

2024-06-28

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

An Art – redundant school subject?. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/23, 23-40. https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_02md