Art therapy inspirations in an integrative kindergarten with the participation of parents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_01ab

Keywords:

art therapy, integrative kindergarten, children’s creation

Abstract

Art is currently used in psychotherapy, as well as in education. Art therapy skilfully joins therapeutic aims with widely understood art, which consists of various forms of human creation such as literature, visual arts, music, dance, theatre. Art is recognized as a great chance for humanity to save itself from brutality, hate and wars. This article presents a few original exercises with an art therapy character, which every teacher and parent can adapt for the purposes of educational activities.

Author Biography

  • Anna Breś, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Doctor of social sciences in the field of pedagogy. Academic lecturer at the University of Humanities and Economics in Łódź. Her areas of interest include the research fields of general pedagogy, pedagogical axiology, philosophy of education, school pedagogy, didactics, and pedagogical therapy.

References

Al-Khamisy D. (red.), Edukacja w przedszkolu, Wydawnictwo Dr Josef Raabe, Warszawa 2005.

Bates J., Munday S., Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.

Borecka I., Widerowska M., Walczak J., Wilamowska E., Drama i arteterapia w szkole. Programy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. A. Silesiusa w Wałbrzychu, Wałbrzych 2005.

Bulera M., Żuchelkowska K., Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2006.

Dzionek E., Gmosińska M., Kształtowanie twórczych postaw dzieci pięcio-sześcioletnich. Scenariusze zajęć, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

Howarth R., Fisher P., Jak pokonywać problemy behawioralne i emocjonalne u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.

Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.

Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.

Nęcka E., Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, Dz.U. 2017, poz. 356.

Sztuka a niepełnosprawność. Poradnik nauczania, Very Special Arts International, Stowarzyszenie Rewalidacyjne „Atlas” we współpracy z „Zachętą”, Katowice 1994.

Downloads

Published

2024-02-05

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Art therapy inspirations in an integrative kindergarten with the participation of parents. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/24, 9-21. https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_01ab