Actions of foster children destabilising relationships in the family foster home
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_03adKeywords:
destabilising actions, social relations, family foster homesAbstract
The article describes the actions of foster children that destabilise relationships in foster family homes. The article presents the variability of relationships in foster family homes and discusses the results of ethnographic research. The analysis shows dependencies between the activities of foster children, carers and others in foster family homes. The article presents disturbing behaviours in relationships in foster family homes such as: aggression and auto-aggression, passivity and withdrawal, as well as a demanding attitude.
Downloads
References
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Cicirelli V.G., Sibling relationships throughout the life cycle, [in:] L. Abate (ed.), The handbook of family psychology and therapy, Vol. 95(1), Dorsey Press, Homewood 1985.
Drabik L., Sobol E., Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Frączek A., O naturze i formowaniu się psychologicznej regulacji agresji interpersonalnej, [w:] I. Kurcz, D. Kądzielewa (red.), Psychologia czynności. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2001.
Goode W.J., Family Disorganization, [in:] R.K. Merton, R.A. Nisbet (eds.), Contemporary Social Problems: An Introduction to the Sociology of Deviant Behavior and Social Disorganization, Harcourt, Brace & World, New York 1961, s. 390–458, za: M. Piorunek, J. Kozielewska, A. Skowrońska-Pućka, Rodzina. Młodzież. Dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej, [w:] M. Grześko-Nyczka (red.), Istota i przejawy społecznego problemu dezorganizacji rodziny w Polsce po 1989 r., Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2003.
Kalniuk J., Encyklopedia bioetyki, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2007. Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 1999.
Kiecolt-Glaser J.K., Glaser R., Stress and immune function in humans, [in:] R. Adler, D.L. Felten, N. Cohnen (eds.), Psychoneuroimmunology, Academic Press, New York 1991.
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Prus R., Approaching The Study of Human Group Life: Symbolic Interaction and Ethnographic Inquiry, [in:] D.M. Lorenz, R. Prus, W. Shaffir (eds.), Ethnography as Human Lived Experience, Copp Clark Longman Ltd., Toronto 1994.
Przełowiecka K., Zjawisko wyuczonej bezradności u klientów instytucji pomocy społecznej – przyczyny, konsekwencje, możliwości przeciwdziałania, [w:] M Piorunek (red.), Pomoc – wsparcie – społeczne poradnictwo. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Szewczuk W., Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.
Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. T. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, Dz.U. 2005, nr 37, poz. 331. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004, nr 64, poz. 593.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.