Building a school strategy for students’ homework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_06nb

Keywords:

homework, homework methodology, school strategy for homework

Abstract

 The article gathers didactic and methodological knowledge about homework, and material from empirical research. It considers how the school head can build a homework strategy for a school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Natalia Bednarska, Academy of Special Education in Warsaw

    Natalia Bednarska – Ph.D., works in the Department of Small Child Pedagogy at of the Institute of Assisted Human Development and Education at the Maria Grzegorzewska University in Warsaw, diagnostician and pedagogical therapist. She specializes in working with children and young people with special educational needs. Her research interests are focused on the issues of children and youth learning in a world dominated by digital technologies.

References

Baran V., Zadawanie prac domowych jest nielegalne, 2007, http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/66151,zadawanie-prac-domowych-jest-nielegalne.html [dostęp: 22.02.2020].

Bednarska N., Aktywność gimnazjalistów w internecie a spostrzeganie pracy domowej, „Ruch Pedagogiczny” 2016, nr 4.

Bednarska N., Praca domowa uczniów – przegląd badań, „Ruch Pedagogiczny” 2015, nr 4.

Bednarska N., Przekonania studentów na temat prac domowych uczniów klas początkowych, „Ruch Pedagogiczny” 2016, nr 1.

Cooper H., Lindsay J.J., Nye B., Homework in the Home: How Student, Family and Parenting Style Differences Relate to the Homework Process, “Contemporary Educational Psychology” 2000, no 24 (4).

Hill N., Tyson D.F., Parental Involvement in the Middle School: A Meta-Analytic Assessment of the Strategies That Promote Achievement, “Developmental Psychology” 2009, no 45.

Kaczmarek R., Praca domowa a rozwój poznawczy uczniów gimnazjum, Politechnika Koszalińska, Koszalin 2014.

Klus-Stańska D., Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.

Kohn A., Homework Myth: Why Our Kids Get Too Much of the Bad Thing, Da Capo Press Books, Philadelphia 2006.

Konieczna A., Czas przeznaczany na naukę w domu – w opinii nauczycieli, uczniów i rodziców, „Ruch Pedagogiczny” 2011, nr 5–6.

Kruszewski K., Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne, [w:] K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Łukawska A., Nauka domowa uczniów, uwagi kierowane do kandydatów na nauczycieli, „Nauczyciel i Szkoła” 2004, nr 1–2.

Miller R., Praca domowa ucznia, Wydawnictwo Naukowego Towarzystwa Pedagogicznego, Warszawa 1937.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2016.

Reclik R., Samodzielny wybór pracy domowej przejawem pełnomocności uczniów w kształceniu zintegrowanym, [w:] W. Puślecki (red.), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.

Stańczyk M., Czy praca domowa rzeczywiście służy naszym dzieciom? Naukowcy to sprawdzili 2014, http://coaching.focus.pl/zycie/rodzice-do-lekcji-542 [dostęp: 22.02.2020].

Świrko-Pilipczuk J., Samodzielność uczniów, [w:] K. Denek, T.M. Zimny (red.), Edukacja jutra, V Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS s.c., Częstochowa 1999.

Wadsworth B.J., Teoria Piageta: poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, przeł. M. Babiuch, WSiP, Warszawa 1998.

Walker J.M.T., Hoover-Dempsey K.V., Whetsel D.R., Green C.L., Parental Involvement in Homework: A Review of Current Research and its Implications for Teachers, After School Program Staff, and Parent Leader, Harvard Family Research Project, Cambridge M.A. 2004.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Building a school strategy for students’ homework. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/17, 91-101. https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_06nb