Tożsamość regionalna i kulturowa współczesnej młodzieży – refleksje wokół roli edukacji regionalnej we współczesnym świecie
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_06mdSłowa kluczowe:
edukacja regionalna, tożsamość regionalna młodzieży, tożsamość kulturowa, globalizacjaAbstrakt
W coraz szybciej globalizującym się świecie, który przypomina „supermarket kultury”, oferujący nietrwałe i wciąż zmieniające się wzorce kulturowe, młode osoby potrzebują wsparcia w kształtowaniu własnej tożsamości kulturowej. Dlatego edukacja regionalna, która ma wpływ na proces tworzenia się tożsamości regionalnej, będącej fundamentem tożsamości kulturowej, pozwala na stworzenie silnej identyfikacji i więzi z regionem. To z kolei może pomóc młodzieży w stworzeniu autokoncepcji i odnalezieniu własnego miejsca. W związku z tym edukacja regionalna jest drogą do budowania mikroświata przygotowującego do życia w makroświecie.
Bibliografia
Bartmiński J., Językowy obraz świata jako podstawa tożsamości narodowej, [w:] T. Kostyrko, T. Zgółka (red.), Kultura a kręgi tożsamości, Silesia, Poznań–Wrocław 2000.
Burszta W., Dudzikowa M., Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Domagalska S., Dylematy tożsamościowe młodzieży w sytuacji zmiany kulturowej – kryzys tożsamości?, „Forum Socjologiczne” 2011, nr 2. Jałowiecki B., Regionalizm, [w:] H. Domański (red.), Encyklopedia socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.
Leśniak-Moczuk K., Regionalizm w teorii i praktyce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2018, nr 54 (2).
Mamrocka M., Regionalizm w Polsce – tradycja i współczesność (wybrane zagadnienia), „Seminare” 2014, t. 35.
Mathews G., Supermarket kultury, przeł. E. Klekot, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.
Melosik Z., Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej, „Chowanna” 2003, t. 1 (19).
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego, [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2011.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna na pograniczach, [w:] A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003.
Suchocka A., Królikowska I., Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych” 2014, nr 4.
Synak B., Społeczno-kulturowe aspekty edukacji regionalnej, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Społeczeństwo. Demokracja. Edukacja. Nowe wyzwania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Uczelnianie Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000.
Szczepański M.S., Ludzie bez ojczyzny prywatnej i edukacja regionalna, [w:] T. Lewowicki, B. Grabowski (red.), Społeczności pogranicza: wielokulturowość, edukacja, Uniwersytet Śląski, Cieszyn 1996.
Szczurek-Boruta A., Identyfikacja i kształtowanie się tożsamości młodzieży – aspekty teoretyczne i przyczynki empiryczne, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach” 2010, nr 2805.
Zellma A., Kształtowanie tożsamości regionalnej młodzieży w toku interakcji katechetycznych, „Studia Warmińskie” 2002, nr 39.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.