Wykorzystanie innowacyjnych metod nauczania przez współczesnych nauczycieli w klasach I–III szkoły podstawowej
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_03hmddSłowa kluczowe:
innowacja, metody aktywizujące, współczesny nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, uczeń klas I–IIIAbstrakt
Współczesny system edukacyjny nastawiony jest na poszukiwanie metod pracy optymalnych zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Mają one w pełni wykorzystać potencjał rozwojowy dzieci poprzez atrakcyjną i skuteczną organizację procesu dydaktyczno-wychowawczego. Podkreśla się zmianę organizacji pracy nauczyciela z uczniem. Odchodzi się od systemu tradycyjnego, który opierał się przede wszystkim na przekazywaniu wiedzy i kontroli stopnia jej opanowania, a wprowadza system bardziej przyjazny i otwarty dla dziecka, który opiera się na nowatorskich metodach aktywizujących, wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjne. Istotą współczesnego kształcenia staje się wszechstronna aktywizacja ucznia poprzez kreatywną pracę nauczyciela. Na poziomie edukacji wczesnoszkolnej bardzo intensywnie kształtuje się charakter i osobowość każdej jednostki, dlatego ważnym zadaniem nauczycieli jest odpowiedni dobór treści wychowawczych i właściwy sposób ich realizacji, także dobór odpowiednich metod aktywizujących i działań innowacyjnych.
Bibliografia
Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1997.
Bałachowicz J., „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat przemian edukacji początkowej, [w:] H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Katowice 2007.
Drabik L., Sobol E., Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Encyklopedia powszechna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Gołębniak B., Program szkolny, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa 2004.
Korczewska E., Na dobry start. Metody aktywizujące w przedszkolu, „Doradca Nauczyciela Przedszkola” 2012, nr 12.
Langier C., Rola nauczyciela w rozwoju aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym, [w:] U. Ordon, A. Pękala (red.), Tradycja i nowoczesność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2008.
Marszałek A., Metody aktywizujące w kształceniu, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, „Żak”, Warszawa 2004.
Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
Ordon U., Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I–III – raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 3.
Piekarski J., Śliwerski B., Edukacja alternatywna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.