Rola twórczych zabaw a rozwój dzieci 5- i 6-letnich w przedszkolu
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_02kmSłowa kluczowe:
pedagogika, twórczość, dziecko, zabawaAbstrakt
Autorka podkreśla istotną rolę zabawy i twórczości w życiu dziecka. Opisuje przebieg badań, które zostały przeprowadzone na dzieciach w wieku przedszkolnym. Zebrane rozważania dają przesłanki do kontynuowania badań nad twórczością dziecięcą.
Bibliografia
Boden M.A., What Is Creativity?, [w:] M.A. Boden (red.), Dimensions of Creativity, The MIT Press, Cambridge–London 1996.
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, [w:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Brzezińska A.I., Bątkowski M., Kaczmarska D., Włodarczyk A., Zamecka N., O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do życia dorosłego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2011, nr 10.
Christensen N., Launer I., O zabawach dzieci, „Wychowanie w Przedszkolu” 1981, nr 4.
Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Trans Humana, Białystok 2004.
Czub M., Matejczuk J., Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.
Drevdahl J.E. za: E. Hurlock, Rozwój dziecka, t. II, PWN, Warszawa 1985.
Dunaj B. (red.), Słownik współczesnego języka polskiego, PWN, Warszawa 1996.
Goriszowski W., Kowolik P., Pindera M., Poglądy nauczycieli na funkcje zabaw dzieci przedszkolnych i klas I–III (w świetle przeprowadzonych badań), [w:] K. Duraj-Nowakowa, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2010.
Magda-Adamowicz M., Children’s creativity in a systemic perspektiv, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I–III w zakresie twórczości pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
Miłek K., Twórczość dzieci w zabawach przedszkolnych, Autoreferat, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 1018.
Miłek K., Twórczość dzieci w zabawach przedszkolnych, Rozprawa doktorska, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, Zielona Góra 2017. Miłek K., Zabawy twórcze w przedszkolu, [w:] M. Magda-Adamowicz, A. Olczak, Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
Muchacka B., Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu, „Prace Monograficzne Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie” 1992, t. 149.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Panek W., Uczeń zdolny i utalentowany w szkole, „Twórczość. Zdolność. Wychowanie” 1989, t. II.
Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1973.
Pufal-Struzik I., Badanie warunków funkcjonowania i efektywności zespołów twórczych w przemyśle, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 1992, nr 6.
Roszkiewicz I., Młodszy wiek szkolny, Nasza Księgarnia, Warszawa 1983.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Szymczak M., Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1998.
Truskolaska J.J., Osoba i zabawa, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2007.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Trans Humana, Białystok 2003.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.