Opiekun w żłobku – zadania, odpowiedzialność i oczekiwane kompetencje
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_01ajSłowa kluczowe:
małe dziecko, żłobek, opiekun w żłobkuAbstrakt
Artykuł zawiera analizę sytuacji zawodowej i oczekiwań wobec opiekunów w żłobku. Jego celem jest ukazanie złożoności obowiązków nałożonych na opiekujących się małymi dziećmi. Autor poprzez zestawienie wymagań prawnych wobec opiekunów z realiami ich codziennej pracy pokazuje trudności w sprostaniu tym wymaganiom. Złożoność zadań, ogromna odpowiedzialność za los najmłodszego pokolenia oraz oczekiwane kompetencje opiekunów nie przekładają się bowiem na stworzone im przez pracodawców warunki pracy. Poruszony problem zmusza do refleksji i podjęcia naukowych rozważań nad rozwiązaniami prawnymi i organizacyjnymi związanymi z pracą opiekunów.
Pobrania
Bibliografia
Appelt K., Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009.
Debesse M., Etapy wychowania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1996.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak w społecznym uczeniu się małe dzieci korzystają z naśladownictwa i modelowania. Naśladownictwo i modelowanie w zabawach równoległych w żłobku oraz w przedszkolu, [w:] E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu, WSiP, Warszawa 1990.
Korczyński S., Satysfakcja zawodowa nauczycieli jako stan świadomości wyznaczony stopniem zaspokajania potrzeb związanych z pracą pedagogiczną, [w:] S. Korczyński (red.), Nauczyciel i uczeń w zreformowanej szkole, Uniwersytet Opolski, Opole 2006.
Kuszak K., Małe dziecko w środowisku dorosłych. O budowaniu pozytywnej więzi z opiekunem, [w:] H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska, Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
Rościszewska-Woźniak M., Standardy jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego, Warszawa 2012.
Sadowska K., Wczesnodziecięca edukacja w żłobku, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Schaffer H.R., Rozwój języka w kontekście, [w:] A. Brzezińska (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka, Zysk i S-ka, Poznań 1995.
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, Dz.U. 2011, nr 45, poz. 235.
Zaborowski Z., Psychologiczne problemy wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1977. Carer of a young child – tasks, responsibility and expected competences
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.