Przed maturą – język polski online

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.19/2021_01mgt

Słowa kluczowe:

nauczanie literatury, matura, dialog edukacyjny, pandemia

Abstrakt

Autorka w artykule Przed maturą – język polski online rozważa problemy, jakie napotkali nauczyciele szkół średnich, uczący w klasach maturalnych w nowych warunkach, które stworzyła pandemia Covid-19. Dotyczą one możliwości prowadzenia dialogu edukacyjnego, zachowania podmiotowości partnerów procesu edukacyjnego, środków, po które sięgali poloniści, by umożliwić uczniom nie tylko realizację bieżącego materiału, lecz także przygotowanie się do egzaminu kończącego szkołę średnią. Trudności, które towarzyszyły im w codziennej pracy przezwyciężali podejmując działania, które tworzyły strategie ułatwiające rekapitulację materiału.

Biogram autora

  • Małgorzata Gajak-Toczek - Uniwersytet Łódzki

    Małgorzata Gajak-Toczek – dr hab. prof. UŁ, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki. Jest zainteresowana literaturą współczesną, jej związkami z innymi sztukami oraz aplikacją różnorodnych założeń metodologicznych na grunt rzeczywistości szkolnej. Prowadzi badania nad szkolnymi formami i metodami kształcenia literacko-kulturowego w szkołach podstawowych i średnich. Własne zainteresowania naukowe koncentruje na tradycji dydaktyki polonistycznej w drugiej połowie XIX wieku oraz na podręczniku jako narzędziu kształcenia (dobór lektur, sposoby ich strukturowania, mechanizmy tekstotwórcze lektur z antologii dla szkół powszechnych i gimnazjalnych). Nadto prowadzi badania nad: kulturą współczesną w edukacji polonistycznej oraz obecnością pisarzy w dawnej i współczesnej edukacji humanistycznej.

Bibliografia

Barth K., Podstawowa forma człowieczeństwa, [w:] B. Baran (red.), Filozofia dialogu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1991.

Biedrzycki K., Moja hierarchia, [w:] A. Janus-Sitarz (red.), Wartościowanie a edukacja polonistyczna, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2008.

Blanchet Th., Chancel L., Gethin A., How Unequal Is Europe?, Evidence from Distributional National Accounts, 1980–2017, „WID.world Working Paper” 2019, No. 06, https://wid.world/document/bcg2019-full-paper [dostęp: 6.01.2021].

Bukowski P., Novokmet F., Inequality in Poland: Estimating the whole distribution by g-percentile, 1983–2015, “WID.world Working Paper” 2017, No. 21, https:// wid.world/document/bukowski-novokmet-poland-1983-2015-wid-world-working-paper-2017-21 [dostęp: 7.01.2021]. Camus A., Dżuma, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa [b.r.]. Chrząstowska B. (red.), Literatura współczesna „źle” obecna w szkole. Antologia tekstów literackich i pomocniczych dla klas maturalnych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991.

Epidemia nierówności w edukacji, forum Idei Fundacji Batorego: Anny Blumsztajn, Małgorzaty Sikorskiej, Przemysława Staronia i Marty Zahorskiej, https:// www.youtube.com/watch?v=F438r7XgbGE [dostęp: 16.01.2021].

Gajak-Toczek M., Edukacyjny dialog o wychowaniu patriotycznym we współczesnej szkole średniej – rzecz o literaturze drugiej połowy XIX wieku, [w:] J. Bujak- -Lechowicz (red.), Współczesna dydaktyka przestrzenią dialogu i dyskursu, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2009.

Gajda J., Patriotyczne aspekty wychowania w szkole średniej – rzecz o literaturze pierwszej połowy XIX wieku, [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Dydaktyka XXI wieku – szanse i zagrożenia, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2008.

Janus-Sitarz A. (red.), Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2010.

Janus-Sitarz A. (red.), Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „UniversitasUniversitas”, Kraków 2011.

Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje, oceny, propozycje, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2009.

Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1996.

Kania A., Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2017.

Kania A., Mucha-Iwaniczko K., Szumal M. (red.), Nauczanie zdalne w dobie pandemii. Wyzwania i doświadczenia edukacji polonistycznej, Stowarzyszenie Twórczej Edukacji Polonistycznej, Kraków 2020, https://www.step-uj.pl/pobrania/ Nauczanie_zdalne.pdf?fbclid=IwAR3iVZMKcPWUc47BIQn-kPjMHkQdiOnEyXrYX34TR31sAW6aTZt85WGE2Ic [dostęp: 25.01.2021].

Koc K., Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018. Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2016.

Krastew I., Nadeszło jutro. Jak pandemia zmienia Europę, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020.

Makowski J., Patriotyzm otwarty, patriotyzm zamknięty, [w:] Patriotyzm: między dumą a odpowiedzialnością, „Zeszyty Instytutu”, Instytut Obywatelski, Warszawa 2013, https://docplayer.pl/350922-Zeszyty-instytutu-patriotyzm-miedzy-duma-a-odpowiedzialnoscia.html [dostęp: 22.01.2021].

McQueen M., Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2016.

Michniewicz T., Chwilowa anomalia. O chorobach współistniejących naszego świata, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2020.

Miśkowiec A., Zdalne nauczanie 2020 – o edukacyjnej rewolucji czasu pandemii z perspektywy nauczycielki LO, [w:] A. Kania, K. Mucha-Iwaniczko, M. Szumal (red.), Nauczanie zdalne w dobie pandemii. Wyzwania i doświadczenia edukacji polonistycznej, Stowarzyszenie Twórczej Edukacji Polonistycznej, Kraków 2020, https://www.step-uj.pl/pobrania/Nauczanie_zdalne.pdf?fbclid=IwAR3iVZMKcPWUc47BIQn-kPjMHkQdiOnEyXrYX34TR31sAW6aTZt85WGE2Ic [dostęp: 25.01.2021].

Norwid C.K., List (305) do Michaliny z Dziekońskich Zaleskiej [14 listopada 1862], [w:] tegoż, Listy, t. 1, Z. Przesmycki (oprac.), Doświadczalna Pracownia Graficzna Salezjańskiej Szkoły Rzemiosł, Warszawa 1937.

Ossowska M., Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Wydawnictwo „Daimonion”, Lublin 1992.

Perowicz M., Siłaczka istniała naprawdę, 2017, https://klubjagiellonski.pl/2017/03/10/ silaczka-istniala-naprawde/ [dostęp: 26.01.2021].

Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020, https://zdalnenauczanie.org/wp-content/ uploads/2020/10/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf [dostęp: 11.01.2021].

Sałatarow A., Nauczanie zdalne – wyzwanie dla edukacji nie tylko w czasie pandemii, „Polonistyka. Innowacje” 2020, nr 12.

Szymborska W., Pierwsza fotografia Hitlera, [w:] tejże, Ludzie na moście, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.

Wiłkomirska A., Fijałkowski A., Jaki patriotyzm?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.

Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Żeromski S., Siłaczka, [w:] tegoż, Nowele i opowiadania, Reboos, [b.m.] 2019.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować