Motoryka mała i jej rola w procesie rozwoju mowy dziecka
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_10johSłowa kluczowe:
rozwój mowy, motoryka mała, mowa, profilaktyka logopedczna, dzieciAbstrakt
Artykuł opisuje znaczenie roli motoryki małej w rozwoju mowy dziecka. Usprawniając ręce, dostarczając im doznań czuciowych, pobudzamy rozwój mowy. Mowa to długotrwały proces i wiele czynników ma wpływ na jej kształtowanie się.
Pobrania
Bibliografia
Ayers A.J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016.
Balejko A., Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Logopedyczne Antonii Balejko, Białystok 2003.
Bartkiewicz W., Giczewska A., Terapia ręki, Wydawnictwo Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2015.
Bombol E., Logorytmika, ProCentrum, Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Poznań 2017.
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2015.
Fincher S.F., Kreatywna mandala, Wydawnictwo Ravi, Łódź 2008.
Jacków-Sowa K., Terapia ręki – warsztaty szkoleniowe, Ośrodek Terapii i Wspierania Rozwoju Balans, Poznań 2017.
Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1988.
Klimkiewicz D., Siennicka-Szadkowska E., Akademia wzorowej wymowy, Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2013.
Koc M., Pokazywane wierszyki i zabawy paluszkowe, czyli jak rozwijać mowę i sprawność manualną dziecka, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków 2019.
Kowalewska J., Koczyk M., Wpływ neurosensomotorycznej integracji odruchów na kształtowanie rozwoju psychomotorycznego i kognitywnego u dzieci, [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016.
Kubach-Pryczkowska K., Językiem malowane. Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2018.
Lichota E.J., Terapia logopedyczna, Difin, Warszawa 2015. Machoś M., Od zabawy do mówienia, Medycyna Praktyczna, Kraków 2012. Masgutowa S., Regner A., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2009.
Minge N., Minge K., Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2011.
Newlaczyl A., Szłapa K., Tomasik I., Zabawy logorytmiczne dla najmłodszych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2019.
Piotrowska-Madej K., Żychowicz A., Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2017.
Smith D.D., Pedagogika specjalna, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Weichert-Figurska D., Nie seplenię. Program terapii sygmatyzmu, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2015.
Źródła internetowe:
Mózg, Encyklopedia PWN, mózg - Encyklopedia PWN - źródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy [dostęp: 3.06.2021].
Ostrowska-Hązła J., Jak wykorzystać mandalę w pracy z dziećmi, https://www.lepszamowa.pl/2020/11/mandala-w-pracy-z-dziecmi.html [dostęp: 2.06.2021].
Regner A., Masaż wibracyjny jako forma stymulacji sensomotorycznej, https://regnerlogopedia.pl/masaz-wibracyjny-jako-forma-stymulacji-sensomotorycznej/ [dostęp: 3.06.2021].
Sojka A., Świątkowska K., Rola muzyki w rozwoju mowy dziecka, https://forumlogopedy.pl/artykul/rola-muzyki-w-rozwoju-mowy-dziecka [dostęp: 3.06.2021].
Stromberg J., 9 surprising facts about the sense of touch, https://www.vox. com/2015/1/28/7925737/touch-facts [dostęp: 3.06.2021].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.