Przedszkola publiczne a niepubliczne w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_09kmtaSłowa kluczowe:
przedszkole, placówki oświatowe, nauczyciele, nadzórAbstrakt
Dylemat nad przedszkolami publicznymi, a niepublicznymi ciągle poruszany jest na różnych grupach i forach. Młodzi nauczyciele nie wiedzą z którą z tych placówek związać swoją przyszłość. Autorzy tegoż artykułu przybliżają podstawowe, a zarazem tak ważne różnice w funkcjonowaniu tych placówek oświatowych, co do możliwość poszerzenia wiedzy z zakresu tej tematyki. Z praktyki wynika, iż wielu nauczycieli myli zasady funkcjonowania przedszkoli niepublicznych, a publicznych, co staje się wynikiem wielu nieporozumień.
Pobrania
Bibliografia
Czajka Z., Motywacja i satysfakcja nauczycieli przedszkoli, „Polityka Społeczna” 2020, nr 5–6.
Dutka-Mucha M., Suckiel I., Nadzór pedagogiczny w praktyce dyrektora szkoły, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
Gawrecki L., Menadżerskie zarządzanie placówką edukacyjną. Praktyczny poradnik dla dyrektorów szkół, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
Gawrecki L., Zarządzanie w oświacie, Podręcznikowy zarys problematyki. Systematyka – praktyka – rekomendacje, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2020.
Jeżowski A., Finansowanie publiczne oświaty niepublicznej, Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
Klim-Klimaszewska A., Oczekiwania rodziców wobec edukacji przedszkolnej, „Pedagogika” 2018, nr 1, t. XXVII.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.
Kotarba-Kańczugowska M., Inne formy wychowania przedszkolnego – między modelem rynkowym a demokratycznym eksperymentowaniem, [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz, Demokracja i edukacja, dylematy, diagnozy, doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.
Kotarba-Kańczugowska M., Wychowanie przedszkolne w Polsce – różne tradycje, odmienne formy, europejskie aspiracje?, [w:] tejże (red.), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012.
Królica M., Planowanie procesu edukacyjnego w przedszkolu – nowe wymagania, jakość, praktyczne wymagania, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2007, nr 1.
Kwaśniewska M., Aktualny stan wychowania przedszkolnego w Polsce, [w:] L. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Okoń W., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.
Rudzińska Z., Nadzór pedagogiczny w przedszkolu i szkole. Praktyczne zastosowanie nowych przepisów, Grupa Wydawnicza Oświata, Warszawa 2019.
Sajdera J., Konstruowanie znaczenia instytucji przedszkola niepublicznego, [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz, Demokracja i edukacja, dylematy, diagnozy, doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.
Zyzik E., Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego, Kielce 2009.
Akty prawne:
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty, Dz.U. 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum, Dz.U. 1999, nr 14, poz. 131.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum, Dz.U. 2000, nr 2, poz. 20.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz.U. 2014, poz. 1170.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. 2017, poz. 649.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. 2017, poz. 1575.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2017, poz. 1591.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. 2019, poz. 502.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz.U. 2018, poz. 967 i 2245.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2018, poz. 1457 ze zm.
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2013, poz. 827.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.