Terapia logopedyczna online z perspektywy logopedów
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_04akSłowa kluczowe:
logopedia, terapia logopedyczna online, covid-19Abstrakt
Logopedzi, to grupa zawodowa o wielu kompetencjach. Pracują zarówno z niemowlętami, dziećmi jak i osobami dorosłymi. Podczas terapii często mają bezpośredni kontakt z pacjentem podczas oceny budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, masażu orofacjalnego, ćwiczeń artykulacyjnych, kontroli odruchów niemowlęcych i wielu innych czynności. Pojawienie się obostrzeń związanych z pandemią wirusa Covid-19 sprawiło, że wielu logopedów rozpoczęło pracę online. Niniejszy artykuł opisuje badania przeprowadzone wśród logopedów dotyczące zdalnej terapii logopedycznej.
Pobrania
Bibliografia
Bulewicz K., Miejsce logopedy w systemie oświaty w Polsce – ujęcie liczbowe, „Biuletyn Logopedyczny” 2010, nr 1.
Chlanda A., Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne dzieci z samoistnym opóźnionym rozwojem mowy w wieku poniemowlęcym, „Forum Logopedy” 2020, nr 39.
Fong R., Fung Tsai C., Yan Yiu O., The Implementation of Telepractice in Speech Langumage Pathology in Hong Kong During the COVID-19 Pandemic, „Telemedicine and e-Health”, 2011, No. 21(1).
Gacka E., Diagnoza logopedyczna noworodka, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2016, nr 14.
Gacka E., Kaźmierczak M., Sujecka-Brzóska A., Propozycja modelu współpracy logopedy i ortodonty, „Logopedia” 2020, nr 49(1).
Gacka E., Podejście interakcyjne rodzic–dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy, „Logopedia” 2019, nr 48(1).
Gruba J., Wykorzystanie technologii informacyjnej w logopedii, „Logopeda” 2009, nr 1(7).
Gruszczuk-Kolczyńska E., Zgubne skutki zezwalania dzieciom na oglądanie ponad miarę telewizji, korzystania z komputerów i tabletów, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2013, nr 2(20).
Jatkowska J., Nowe technologie w terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami mowy, „Logopaedica Lodziensia” 2020, nr 4.
Kaptur E., Logoped(i)a online, czyli o internetowym rynku usług logopedycznych, [w:] A. Momot (red.), Media XXI wieku – studia interdyscyplinarne, Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”, Wrocław 2016.
Karowicz A., Przeszkody i wyzwania w pracy zawodowej logopedy podczas pandemii COVID-19, „Logopaedica Lodziensia” 2021, nr 5.
Lechta V., Podstawy teoretyczne logopedii, [w:] G. Gunia, V. Lechta (red.), Wprowadzenie do logopedii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Pluta-Wojciechowska D., Czy logopeda wywołuje głoski, „Logopedia” 2012, nr 41.
Pluta-Wojciechowska D., Paradygmat postępowania w przypadku zaburzeń połykania w fazie ustnej. Ujęcie logopedyczno-ortodontyczne, „Forum Logopedyczne” 2011, nr 19.
Pluta-Wojciechowska D., Płonka A., Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
Siedliska A., Zdalna terapia logopedyczna osób dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi, [w:] E. Domagała-Zyśk (red.), Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Episteme, Lublin 2020.
Syta A., Wpływ ankyloglosji na funkcje prymarne, „Logopedia Silesiana” 2019, nr 8.
Szustowska M., Zdalne nauczanie uczniów z niepełnosprawnością, „Szkice i Rozprawy: Student niepełnosprawny” 2020, nr 20(13).
Szymańska J., Logopedia na odległość, „Refleksje” 2019, nr 4.
Vecerkova E., Logopedické terapie online, Pedagogická fakulta Univerzity Bakalářská prace, Hradec Králové 2020.
Winczura B., Wczesne rozpoznawanie autyzmu u małych dzieci – sygnały ostrzegawcze dla diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2019, nr 19(2).
Źródła internetowe:
Polski Związek Logopedów, https://logopeda.org.pl/new.php?id=1212 [dostęp: 1.07.2021].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.