Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_03gc

Słowa kluczowe:

nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, edukacja, diagnoza, terapia pedagogiczna, wyrównywanie szans edukacyjnych, edukacja medialna

Abstrakt

Ważną formą zapewnienia wysokiej jakości edukacji uczniom obarczonym różnego rodzaju problemami i trudnościami, jest wykorzystanie w procesie edukacji, diagnozy oraz oddziaływań terapeutycznych – nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Szanse te stawiają przed szkołami poważne zadania dotyczące konieczności wprowadzenia zmian w zakresie procesu dydaktyczno-wychowawczego, przy wykorzystaniu tych funkcjonalności.

Należy mieć oczywiście świadomość, że nie ma uniwersalnych, sprawdzających się zawsze i w każdej sytuacji rozwiązań generowanych przez nowoczesny sprzęt multimedialny dla optymalizacji procesu edukacji, terapii i diagnozy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które sprawdzą się w różnych kontekstach sytuacyjnych. Dlatego też ważne jest, aby do każdego dziecka, do każdego problemu i każdej sytuacji należy podchodzić indywidualnie i bardzo ostrożnie.

Rozważając kwestie wykorzystania środków multimedialnych w edukacji warto poza tym zwracać uwagę nie tylko na rozliczne korzyści wynikające z takich możliwości, lecz również zauważać zagrożenia, jakie mogą im towarzyszyć. Dlatego też konieczne jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu upowszechnianie edukacji medialnej, która umiejętnie przygotowywałaby wszystkich uczestników społeczności szkolnej do racjonalnego korzystania z mediów elektronicznych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Grażyna Cęcelek - Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego

    Grażyna Cęcelek – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, profesor Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego. Autorka i współredaktorka monografii pedagogicznych oraz około 150 artykułów naukowych z pogranicza pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej, pedagogiki bezpieczeństwa, a także z obszaru edukacji włączającej, edukacji permanentnej, e-edukacji, pedagogiki medialnej i doradztwa edukacyjno-zawodowego, opublikowanych w polskich i zagranicznych periodykach i monografiach naukowych.

Bibliografia

Borzucka-Sitkiewicz K., Leksy K., ICT w edukacji, profilaktyce i terapii – przykłady dobrych praktyk, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 48.

Cęcelek G., Technologia informacyjna w procesie edukacji – szanse i zagrożenia, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010, nr 1.

Cylkowska-Nowak M., Wierzejska E., Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Gruba J., Multimedialny Pakiet Logopedyczny, [w:] W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, „eMPiø2”, Poznań 2004.

Higgins E.L., Raskind H.M., Assistive technology for post-secondary students with learning disabilities: An overview, „Journal of Learning Disabilities” 1998, No. 31.

Lewis R.B., Assistive technology and learning disabilities: Today’s realities and tomorrow’s promises, „Journal of Learning Disabilities” 1998, No. 31.

Łaszczyk J., Komputer w kształceniu specjalnym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.

Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.

Plichta P., Wyniki badań nad korzystaniem z Internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – praktyczne implikacje, [w:] J. Pyżalski (red.), Cyberbullying, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2012.

Podulka P., Role nauczyciela i ucznia w zdalnej edukacji, „Edukacja – Technika –Informatyka” 2010, nr 1(2).

Rybińska A. (red.), Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów z SPE na przykładzie rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”, Instytut Badań Edukacyjnych, Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej, Warszawa 2013.

Sankowska A., Sondej M., Technologia informacyjna w diagnozie i terapii pedagogicznej, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo „Mikom”, Warszawa 2005.

Siemieniecki B., Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna – zarys problemów, [w:] tegoż (red.), Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.

Smyczek A., Dońska-Olszko M., Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

Szafran R., Pomaga nam komputer, „Życie Szkoły” 2003, nr 7.

Szczeszek K., Technologie informacyjne a edukacja, [w:] M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu, Elbląg 2004.

Szumski G., Integracja szansą na normalizację życia osób niepełnosprawnych, [w:] D. Gorajewska (red.), Społeczeństwo równych szans – tendencje i kierunki zmian, APS, Warszawa 2005.

Ślusarczyk Cz., Rola Internetu w edukacji osób niepełnosprawnych, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja.net. Materiały z III ogólnopolskiej konferencji: „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym”, Warszawa 2007.

Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność − instytucja – upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Zielińska J., Edukacja dzieci z uszkodzeniem słuchu w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 2005.

Zieliński S., Rola mediów cyfrowych w edukacji uczniów i studentów niepełnosprawnych, „Kwartalnik Nauk o Mediach” 2017, nr 3.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/20, 43-55. https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_03gc