Egzamin maturalny z języka polskiego w nowej formule – co czeka nauczycieli, z czym zmierzą się uczniowie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_02br

Słowa kluczowe:

nowa matura, pomiar dydaktyczny, egzaminowanie, reforma oświaty

Abstrakt

Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska wprowadziła w 2017 roku reformę edukacji, która zmieniła cały paradygmat edukacji polonistycznej. Zmiany w egzaminach w klasie ósmej szkoły podstawowej zwiastowały kierunek zmian, który postanowiono kontynuować w strukturze egzaminu maturalnego. Nowa matura stanowi wyzwanie nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli, którzy zdezorientowani na ogół nie wiedzą, jak pracować z uczniami czteroletniego liceum oraz pięcioletniego technikum. Efekt zwrotny egzaminu sprawia, że zmienił się sposób pracy na lekcjach języka polskiego, zmodyfikowano także wymagania wobec uczniów. Celem niniejszego artykułu jest omówienie najważniejszych zmian w egzaminie maturalnym, komparatystyczne zestawienie egzaminów zewnętrznych oraz próba odpowiedzi na pytanie, jak należy organizować pracę uczniów na lekcjach w obliczu najtrudniejszej matury od czasów wprowadzenia zewnętrznego charakteru tego egzaminu.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Bartłomiej Rosiak - Uniwersytet Łódzki

    Bartłomiej Rosiak – student polonistyki Uniwersytetu Łódzkiego; prowadzi badania w Zakładzie Współczesnego Języka Polskiego oraz Zakładzie Dydaktyki Języka i Literatury. Jego zainteresowania naukowe skupione są wokół zagadnień współczesnej polszczyzny oraz pomiaru dydaktycznego i egzaminowania polonistycznego, a także prawa oświatowego. Pracował w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Kierował pracami zespołu prawnego oraz ds. egzaminów zewnętrznych. Prowadził zajęcia w XII LO w Łodzi. Stypendysta prestiżowych nagród – Ministra Edukacji i Nauki, Prezydenta Miasta Łodzi, Marszałka Województwa Łódzkiego, Rektora UŁ, a także wielu fundacji. Obecnie pracuje nad monografią poświęconą nowej maturze.

Bibliografia

Bieńczak A., Anna Zalewska o egzaminie ósmoklasisty: Ograniczamy testomanię, czyli jest sporo zadań otwartych, https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-anna-zalewska-o-egzaminie-osmoklasisty-ograniczamy-testomani,nId,2938991#crp_state=1 [dostęp: 2.09.2021].

Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2013, https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/informatory/ [dostęp: 1.09.2021].

Kozak W., Romanowska M., Chamczyk R., Jas M., Steczkowska J., Egzamin ósmoklasisty. Vademecum nauczyciela, język polski, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2018.

Kozak W., Romanowska M., Dobosz-Leszczyńska W., Chamczyk R., Smolik M., Marchlewska D., Wylężek H. (red.), Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2017.

Kozak W., Romerowicz A., Smolik M. i in. (red.), Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2022/2023, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2021, https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-maturalny-w-formule-2023/informatory/ [dostęp: 4.09.2021].

Myrdzik B., Głos nie tylko w sprawie podstawy programowej, „Pamiętnik Literacki” 2010, nr 101/3.

Nimierko B., Diagnostyka edukacyjna, PWN, Warszawa 2019.

Nimierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Smak Słowa, Sopot 2018.

Nitko A.J., Model egzaminów państwowych opartych na programie nauczania, sprawdzających i różnicujących, przeznaczonych do dyplomowania i selekcji uczniów, [w:] B. Nimierko, E. Kowalik (red.), Perspektywy diagnostyki edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1998.

Romanowska M., Egzamin maturalny z języka polskiego. Vademecum nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021.

Słowik K., Trudniejsza matura z języka polskiego w 2023 r. Wśród uczniów i rodziców wrze. Eksperci mówią: będzie dramat, „Gazeta Wyborcza”, https://wyborcza.pl/7,75398,26995279,trudniejsza-matura-2023-r-wsrod-uczniow-i-rodzicow-wrze-eksperci.html [dostęp: 3.09.2021].

Smolik M., Szef CKE o zmianach w maturze z języka polskiego. „Bo nie chodzi o to, by przez 4 strony lać wodę”, https://www.edziecko.pl/starsze_dziecko/7,79351,26035578, matura-2020-co-jesli-zdajacy-odwolal-sie-do-shreka-lub-boba.html [dostęp: 3.09.2021].

Akty prawne:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2012, poz. 977 ze zm.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2018, poz. 467.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. 2018, poz. 467 z późn. zm.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Egzamin maturalny z języka polskiego w nowej formule – co czeka nauczycieli, z czym zmierzą się uczniowie. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/20, 29-42. https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_02br