Status online – plusy i minusy nauczania zdalnego podczas pandemii COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_01aszSłowa kluczowe:
nauczanie zdalne, nauczanie online, pandemia COVID-19Abstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie pozytywnych i negatywnych konsekwencji nauczania online spowodowanego pandemią COVID-19. Z powodu pandemicznych obostrzeń i kolejnych lockdownów, edukacja online stała się niezbędnym standardem. Brak wcześniejszych doświadczeń we wprowadzeniu e-learningu na krajową, czy wręcz globalną skalę, wymagał błyskawicznego dostosowania się, zarówno uczniów jak i nauczycieli, do funkcjonowania w nowych warunkach – zaopatrzenia się w niezbędny sprzęt, opanowania aplikacji do nauczania zdalnego oraz pracę w warunkach znacznie ograniczających komunikację niewerbalną. W poniższym opracowaniu podjęta została próba podsumowania najważniejszych zalet oraz wad wirtualizacji nauki na skalę narzuconą przez pandemię COVID–19. Wśród korzystnych aspekty zdalnej formy nauczania i uczenia się, wyróżniona została między innymi, autonomia i elastyczność, wygoda, możliwość personalizacji nauki, czy łatwa dystrybucja materiałów dydaktycznych. Wśród omawianych negatywnych konsekwencje online learning znalazły się takie problemy jak na przykład społeczny i psychiczny dystans, ograniczenie możliwości współpracy, monotonia czy prokrastynacja. Wyżej wymienione zjawiska zostały przedstawione na tle najnowszych badań dotyczących problematyki przedmiotu, zarówno krajowych jak i zagranicznych.
Bibliografia
Adamczewski J., Nymś-Górna A., Ma Pan/Pani wyciszony mikrofon, „Forum Oświatowe” 2021, vol. 33, nr 1(65), https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/773/521 [dostęp: 9.02.2022].
Alshamrani M., An Investigation of the Advantages and Disadvantages of Online Education, Auckland University of Technology, 2019, http://hdl.handle. net/10292/12479 [dostęp: 9.02.2022].
Arkorful V., Abaidoo N., The role of e-learning, the advantages and disadvantages of its adoption in higher education, „International Journal of Education and Research” 2014, Vol. 2, No. 12.
Benefits of online education, https://www.ccaurora.edu/programs-classes/online-learning/benefits-online-education [dostęp: 9.02.2022]. Bieńkowska I., Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018.
Copeland W.E., Impact of COVID-19 Pandemic on College Student Mental Health and Wellness, „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry” 2021, Vol. 60, Issue 1.
Digital guidelines: Promoting healthy technology use for children, 2019, https://www.apa. org/topics/social-media-internet/technology-use-children [dostęp: 9.02.2022].
Długosz P., Blaski i cienie zdalnej edukacji wśród uczniów z obszarów wiejskich, [w:] N.G. Pikuła, K. Jagielska, J.M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19, Scriptum, Kraków 2020.
Dumford A., Miller A., Online learning in higher education: exploring advantages and disadvantages for engagement, „Journal of Computing in Higher Education” 2018, Vol. 30(3).
Dzieci i młodzież w internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów. Komunikat z badań, CBOS, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_129_18. PDF [dostęp: 9.02.2022].
Everett D.L., Dark Matter of the Mind: The Background Forces That Shape our Words and World, 2015, https://ling.auf.net/lingbuzz/002360 [dostęp: 9.02.2022].
Gajderowicz T., Jakubowski M., Cyfrowe wyzwania stojące przed polską edukacją, 2020, https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/02/Raport-PIE-Cyfrowe_ wyzwania.pdf [dostęp: 9.02.2022].
Gherheș V., Stoian C.E., Fărcașiu M.A., Stanici M., E-learning vs. Face-To-Face Learning: Analyzing Students’ Preferences and Behaviors, „Sustainability” 2021, Vol. 13(8), https://doi.org/10.3390/su13084381 [dostęp: 9.02.2022].
Glimcher P.W., Understanding dopamine and reinforcement learning: the dopamine reward prediction error hypothesis, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America” 2018, Vol. 108, Suppl. 3, https://doi. org/10.1073/pnas.1014269108 [dostęp: 9.02.2022].
Godawa G., Kutek-Sładek K., Zdalne nauczanie w sytuacji pandemii COVID-19 w opinii rodziców uczniów szkół podstawowych, „Roczniki Pedagogiczne” 2020, Vol. 12(48).
Gottshalk J., Impacts of technology use on children: exploring literature on the brain, cognition and well-being, „Organisation for Economic Co-operation and Development, Education Working Paper” 2019, Vol. 195(3).
Hamza Ch., Ewing L., Heath N., Goldstein A., When Social Isolation Is Nothing New: A Longitudinal Study Psychological Distress During COVID-19 Among University Students With and Without Preexisting Mental Health Concerns, „Canadian Psychology/Psychologie Canadienne” 2021, Vol. 62(1), http://dx.doi. org/10.1037/cap0000255 [dostęp: 9.02.2022].
Jakubczak B., Zastosowanie systemów nauczania zdalnego typu Open Source w edukacji na przykładzie pakietu Moodle, 2007, https://repozytorium.amu.edu.pl/ bitstream/10593/954/1/BJakubczak1.pdf [dostęp: 9.02.2022].
Konczal M., Skandaliczne potraktowanie uczennicy z zawiązaniem oczu. „To naruszanie ludzkiej godności”, 2021, https://mamadu.pl/152207,uczennica-odpowiadala-z-zawiazanymi-oczami-nauczanie-zdalne-jak-wyglada [dostęp: 9.02.2022].
Korzan D., Ewolucja kształcenia zdalnego, 2021, http://www.korzan.edu.pl/pdf/zdalne.pdf [dostęp: 9.02.2022].
Kushlev K., Dunn E., Checking Email Less Frequently Reduces Stress, „Computers in Human Behavior” 2015, Vol. 43. Liu J., Pros and Cons: Web Based Education, 2014, https://www.atlantis-press.com/ proceedings/icemct-14/13129 [dostęp: 9.02.2022].
Lorenza L., Carter D., Emergency online teaching during COVID-19: A case study of Australian tertiary students in teacher education and creative arts, „International Journal of Educational Research Open” 2021, Vol. 2, https://doi. org/10.1016/j.ijedro.2021.100057 [dostęp: 9.02.2022].
Łyszczarz M., Dopuszczalna liczba godzin przed komputerem a nauka zdalna, 2020, https://moje-gniezno.pl/artykuly/czytaj/25094/dopuszczalna-liczba-godzin-przed-komputerem-a-nauka-zdalna.html [dostęp: 9.02.2022].
Michinov N., Brunot S., Le Bohec O., Juhel J., Procrastination, participation, and performance in online learning environments, „Computers & Education” 2011, Vol. 56.
Miller L., Children of quarantine, „New York Magazine” 2021, November 23–December 6, https://www.thecut.com/2020/11/covid-19-pandemic-kids-mentalhealth.html [dostęp: 9.02.2022].
Nauczycielka każe uczniom odpowiadać z zamkniętymi oczami, a testy piszą na wyścigi. Mam tego dosyć, https://mamadu.pl/149305,jak-wyglada-edukacja-zdalna-w-dobie-epidemii-absurdy-szkoly-online [dostęp: 9.02.2022].
Nguyen M.H., Hargittai E., Marler W., Digital inequality in communication during a time of physical distancing: The case of COVID-19, „Computers in Human Behavior” 2021, Vol. 120, https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106717 [dostęp: 9.02.2022].
Obesity and overweight, 2021, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ obesity-and-overweight [dostęp: 9.02.2022].
Policy Brief: Education during Covid-19 and beyond, United Nations, 2020, https://www. un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf [dostęp: 9.02.2022].
Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020.
Screen Time and Children, 2020, https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_ Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054. aspx [dostęp: 9.02.2022].
Starosta J., Izydorczyk B., Understanding the Phenomenon of Binge-Watching – A Systematic Review, „International Journal of Environmental Research and Public Health” 2020, Vol. 17(12), https://www.mdpi.com/1660-4601/17/12/4469 [dostęp: 9.02.2022].
Surkhali B., Garbuja C., Virtual Learning during COVID-19 Pandemic: Pros and Cons, „Journal of Lumbini Medical College” 2020, Vol. 8(1), https://www.jlmc.edu. np/index.php/JLMC/article/view/363/279 [dostęp: 9.02.2022].
Thomas V., Balzer B., Carr B., Azmitia M., Alone and online: Understanding the relationships between social media, solitude, and psychological adjustment, „Psychology of Popular Media” 2020, Vol. 10(2), http://dx.doi.org/10.1037/ ppm0000287 [dostęp: 9.02.2022].
Toto G.A., Limone P., Motivation, Stress and Impact of Online Teaching on Italian Teachers during COVID-19, „Computers” 2021, Vol. 10(6), https://doi.org/10.3390/ computers10060075 [dostęp: 9.02.2022].
Trials of our masters: Teachers stressed due to online classes, 2021, https://www.newindianexpress.com/states/tamil-nadu/2021/jun/27/trials-of-our-mastersteachers-stressed-due-to-online-classes-2322110.html [dostęp: 9.02.2022].
Twenge J.M., iGen, Smak Słowa, Sopot 2019.
Uzun A., Kilis S., Does persistent involvement in media and technology lead to lower academic performance? Evaluating media and technology use in relation to multitasking, self-regulation and academic performance, „Computers in Human Behavior” 2019, Vol. 90.
Wąsek J., Reda M., Kowal D., Lipińska Z., Raport o stanie zdrowia psychicznego uczennic i uczniów. Ocena zmian w wyniku pandemii COVID-19, 2021, https:// www.szkola20.com/wp-content/uploads/2021/03/Raport-o-stanie-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy-w-zwiazku-ze-zdalnym-nauczaniem.pdf [dostęp: 9.02.2022].
Weir K., What did distance learning accomplish?, 2020, https://www.apa.org/monitor/2020/09/distance-learning-accomplish [dostęp: 9.02.2022].
Wojciechowska-Filipek S., Kryzys i sytuacje kryzysowe, [w:] S. Wojciechowska-Filipek, B. Mazurek-Kucharska (red.), Zarządzanie w kryzysie. Aspekty organikzacyjne i psychologiczne, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2019.
Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii, http://www.federacja-konsumentow.org. pl/s,1479,wykluczenie-cyfrowe-podczas-pandemii.html [dostęp: 9.02.2022].
Zeitzer J., Dijk D.-J., Kronauer R.E., Brown E.N., Czeisler Ch.A., Sensitivity of the human circadian pacemaker to nocturnal light: melatonin phase resetting and suppression, „The Journal of Physiology” 2000, Vol. 526.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.