Professional education and its impact on professional practice

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_s9rk

Słowa kluczowe:

kształcenie zawodowe, aktywizujące formy i metody dydaktyczne, osobowość pracownika, programy doskonalenia zawodowego, osobowość menedżera

Abstrakt

Edukacja zawodowa i jej wpływ na praktykę zawodową

Artykuł dotyczy edukacji zawodowej i jej wpływu na praktykę zawodową.
We wstępie omówiono edukacyjne punkty wyjścia tematu oraz formy i metody dydaktyczne edukacji, które sprzyjają aktywizacji pracowników i ich partycypacji w edukacji.
W artykule przedstawiono psychospołeczne aspekty życia, które modyfikują wydajność
pracy. Są to częściowe aspekty jego drogi życiowej i obejmują zarówno indywidualne motywy edukacyjne, jak i bariery. Bariery edukacyjne mogą być spowodowane na przykład nieodpowiednim ustawieniem programów edukacyjnych zorientowanych zawodowo. Menedżerowie mogą mieć znaczący wpływ na motywację edukacyjną pracowników.

Biogram autora

  • Radek Kaděra - Laboratoria Théa w Pradze

    Radek Kadera – pracuje na średnim stanowisku kierowniczym w obszarze zarządzania ludźmi. Ukończył kierunek edukacja dorosłych, aby lepiej poznać metody motywujące pracowników do zaangażowania w rozwój osobisty. Jednocześnie autor zdaje sobie sprawę, że jednym z głównych czynników motywujących jest on sam. A jeśli chce, aby jego pracownicy byli zmotywowani i stale się rozwijali, to on sam również musi angażować się w rozwój osobisty.

Bibliografia

Adair J., How to Grow Leaders: The Seven Key Principles of Effective Leadership Development, “Strategic Direction” 2006, vol. 22, no. 8.

Armstrong M., Taylor S., Řízení lidských zdrojů. Moderní pojetí a postup, Grada, Praha 2015.

Belcourt M., Wright P., Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu, Grada, Praha 1998.

Beneš M., Andragogika, Grada, Praha 2008. Blatný M., Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy, Grada, Praha 2010.

Burnett B., Evans D., Designérem vlastního života. Jak si navrhnout spokojený život na míru, Jan Melvil, Praha 2016.

Chráska M., Metody pedagogického výzkumu, Grada, Praha 2007.

Disman M., Jak se vyrábí sociologická znalost, Karolinum, Praha 1999.

Haberleitner E., Deistler E., Ungvari R., Vedení lidí a koučování v každodenní praxi, Grada, Praha 2018.

Hašková H., Vlastní cestou? Životní dráhy v pozdně moderní společnosti, Sociologické nakladatelství, Praha 2014.

Hendl J., Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace, Portál, Praha 2008.

Holmes T.H., Rahe R.H., The Social Readjustment Rating Scale, “Journal of Psychosomatic Research” 1967, vol. 11(2), pp. 213–218, https://doi.org/10.1016/0022-3999(67)90010-4

Kolář J., Lazarová B., K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků, Masarykova univerzita, Brno 2008.

Loučková I., Směrem k integrovaným strategiím nejen ve výzkumu v sociální práci,“Sociologický časopis”/“Czech Sociological Review” 2001, vol. 37(3), pp. 275–296, 313–332.

Mackewn J., Gestalt psychoterapie, Portál, Praha 2004.

Maslow A., O psychologii bytí, Portál, Praha 2014.

Matulčíková M., Matulčík J., Vzdelávanie a kariéra, Ekonóm, Bratislava 2009.

Metodický materiál pro tvorbu edukačních programů dalšího vzdělávání, NFV, Praha 2011.

Navarová S., Kariérový profil nezaměstnaných (Rigorózní práce), UPOL, Olomouc 2007.

Palán Z., Langer T., Základy andragogiky, VŠ JAK, Praha 2008.

Peseschkian N., Positive Psychotherapy. Theory and Practice of a New Method, Springer-Verlag, Berlin–Heidelberg 1987.

Pol M., Hloušková L., Občanské vzdělávání dospělých, Masaryk Univerzity, Brno 2008.

Prusáková V., Základy andragogiky I, Gerlach Print, Bratislava 2005.

Rabušic L., Rabušicová M., Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České Republice, Masaryk Univerzity, Brno 2008.

Šamánková M., Lidské potřeby ve zdraví a nemoci, Grada, Praha 2011.

Slovník cizích slov, SPN, Praha 1986.

Smékal V., Pozvání do psychologie osobnosti, Barister & Principal, Brno 2009.

Štainer M., Analýza vzdělávacích potřeb. Text kapitoly pro nakladatelství, Raabe, 1999, http://www.edukol.cz/publikovano/publikace/4 [access: 21.05.2022].

Strategie celoživotního učení, MŠMT, Praha 2007.

Svoboda M., Psychologická diagnostika dospělých, Portál, Praha 2010.

Vavříková H., Metodika rozvoje a řízení lidí podle kompetencí. Studijní materiál, [didactic materials for branch students], AHE, Lodz–Wodzislaw Slaski 2018.

Veselý A., Analýza a tvorba veřejných politik, Sociologické nakladatelství, Praha 2008.

Veselý A., Kalous J., Marková J., Kultivace vědění v klíčových faktorech produkce, UK, Praha 2004.

Vodák J., Kucharčíková A., Efektivní vzdělávání zaměstnanců, Grada, Praha 2011.

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Professional education and its impact on professional practice. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/22, 169-181. https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_s9rk