Emocje/uczucia nauczycieli podczas przeprowadzania rozmów z rodzicami/ opiekunami podopiecznych
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_s3efSłowa kluczowe:
edukacja, nauczyciel, emocje, uczuciaAbstrakt
Polska szkoła przechodzi ciągle przez szereg reform, podczas których nikt nie zastanawia się nad stanem psychicznym nauczycieli oraz nad tym, jak ich wspomóc w radzeniu sobie z problemami, jakie spotykają w pracy. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na emocje/uczucia nauczycieli podczas przeprowadzania rozmów z rodzicami/ opiekunami swoich podopiecznych. Nauczyciele odczuwają na swych barkach ciężar edukacji młodego pokolenia, radzenia sobie z przeróżnymi zachowaniami uczniów i ich problemami oraz informowania rodziców o wszystkich postępowaniach ich podopiecznych (i dobrych, i złych). Mało kto zwraca uwagę na nauczyciela, na emocje/uczucia, które mu w pracy towarzyszą.
Bibliografia
Balukiewicz M., Miłość jako powinność nauczyciela wychowawcy w pracach wybranych pedagogów, [w:] K. Kamiński (red.), Miłość a pedagogika, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1932.
Garstka T., Zasady prowadzenia rozmów z rodzicami. Poradnik dla nauczycieli, Dr Josef Raabe, Warszawa 2008.
Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2017.
Góralczyk E., Nauczycielem być… Jak zapanować nad trudnymi zrachowaniami uczniów i porozumieć się z klasą, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011.
Jankowska A., Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.
Kozubska A., Wybrane problemy pedagogicznego funkcjonowania nauczyciela-wychowawcy, [w:] R. Koc, A. Kozubska, P. Ziółkowski, Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu, Bydgoszcz 2014, s. 140–141, https://docplayer.pl/16117895-Nauczyciel-w-drodze-do-profesjonalizmu.html [dostęp: 18.04.2022].
Lasota A., Pisarzowska E., Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, vol. 41(7), s. 77–88, https://lasota.up.krakow.pl/files/Osobowosc_nauczyciela.pdf [dostęp: 18.04.2022].
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
Marcela M., Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2020.
Mendel M., Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
Pawelski L., Prawdy i fikcje w polskiej oświacie, „Nowa Szkoła” 2000, nr 3. Thich Nhat Hanh,
Weare K., Szczęśliwi Nauczyciele Zmieniają Świat, Wydawnictwo mamania, Warszawa 2017.
Ziółkowski P., Pedagogizacja rodziców – potrzeby i uwarunkowania, Wydawnictwo Uczelniane GSW, Bydgoszcz 2016.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.