Emocje/uczucia nauczycieli podczas przeprowadzania rozmów z rodzicami/ opiekunami podopiecznych

Autor

  • Emilia Figurska Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Filia w Wodzisławiu Śląskim Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_s3ef

Słowa kluczowe:

edukacja, nauczyciel, emocje, uczucia

Abstrakt

Polska szkoła przechodzi ciągle przez szereg reform, podczas których nikt nie zastanawia się nad stanem psychicznym nauczycieli oraz nad tym, jak ich wspomóc w radzeniu sobie z problemami, jakie spotykają w pracy. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na emocje/uczucia nauczycieli podczas przeprowadzania rozmów z rodzicami/ opiekunami swoich podopiecznych. Nauczyciele odczuwają na swych barkach ciężar edukacji młodego pokolenia, radzenia sobie z przeróżnymi zachowaniami uczniów i ich problemami oraz informowania rodziców o wszystkich postępowaniach ich podopiecznych (i dobrych, i złych). Mało kto zwraca uwagę na nauczyciela, na emocje/uczucia, które mu w pracy towarzyszą.

Biogram autora

  • Emilia Figurska - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Filia w Wodzisławiu Śląskim

    Emilia Figurska – magister biologii w specjalności biologia stosowana i molekularna. Nauczyciel biologii w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Rydułtowach. Zainteresowania: wojsko, układanie puzzli i czytanie kryminałów.

Bibliografia

Balukiewicz M., Miłość jako powinność nauczyciela wychowawcy w pracach wybranych pedagogów, [w:] K. Kamiński (red.), Miłość a pedagogika, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.

Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1932.

Garstka T., Zasady prowadzenia rozmów z rodzicami. Poradnik dla nauczycieli, Dr Josef Raabe, Warszawa 2008.

Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2017.

Góralczyk E., Nauczycielem być… Jak zapanować nad trudnymi zrachowaniami uczniów i porozumieć się z klasą, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011.

Jankowska A., Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.

Kozubska A., Wybrane problemy pedagogicznego funkcjonowania nauczyciela-wychowawcy, [w:] R. Koc, A. Kozubska, P. Ziółkowski, Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu, Bydgoszcz 2014, s. 140–141, https://docplayer.pl/16117895-Nauczyciel-w-drodze-do-profesjonalizmu.html [dostęp: 18.04.2022].

Lasota A., Pisarzowska E., Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, vol. 41(7), s. 77–88, https://lasota.up.krakow.pl/files/Osobowosc_nauczyciela.pdf [dostęp: 18.04.2022].

Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.

Marcela M., Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2020.

Mendel M., Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.

Pawelski L., Prawdy i fikcje w polskiej oświacie, „Nowa Szkoła” 2000, nr 3. Thich Nhat Hanh,

Weare K., Szczęśliwi Nauczyciele Zmieniają Świat, Wydawnictwo mamania, Warszawa 2017.

Ziółkowski P., Pedagogizacja rodziców – potrzeby i uwarunkowania, Wydawnictwo Uczelniane GSW, Bydgoszcz 2016.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Emocje/uczucia nauczycieli podczas przeprowadzania rozmów z rodzicami/ opiekunami podopiecznych. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/22, 93-105. https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_s3ef