Komunikacja na drodze rodzic–dziecko jako jedno z najważniejszych narzędzi wychowawczych
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_s2kpSłowa kluczowe:
komunikacja, rodzicielstwo, wychowanieAbstrakt
Artykuł przedstawia rozważania na temat komunikacji rodziców z dziećmi. Głównym punktem odniesienia jest proces wychowania poprzez odpowiednie porozumiewanie się w rodzinie. Tekst zawiera informacje o komunikacji jednostronnej i niewerbalnej w początkowej fazie rodzicielstwa, wyjaśnia, jak ważna jest otwartość i dwustronność komunikacji oraz jakie zagrożenia niesie komunikacja zamknięta oraz autorytarność w wychowaniu dziecka. Odpowiednia komunikacja jest istotna dla unikania konfliktów oraz sprzyja dobrym relacjom w rodzinie.
Bibliografia
Bakiera L., Rodzicielstwo a rozwój dorosłych w wieku średnim, [w:] B. Harwas-Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2003.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, ASTRUM, Wrocław 2004. Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Korczak J., Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2013.
Kornas-Biela D., Okres prenatalny, [w] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Obuchowska I., Drogi dorastania, WSiP, Warszawa 1996. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2001.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.