Kreatywność nauczyciela w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_03km

Słowa kluczowe:

nauczyciel, specjalne potrzeby, kreatywność

Abstrakt

Wśród standardów kompetencji nauczycielskich jest kreatywność nauczyciela, polegająca na zdolności do twórczego podchodzenia do problemów i trudności, zdolności do innowacyjności, oryginalności, skłonności do inicjatywy. Artykuł jest analizą tej kompetencji jako nieodzownej w pracy nauczyciela, który jest odpowiedzialny za proces kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencja ta wyzwala motywację wewnętrzną dziecka poprzez interesujące zajęcia, stosowane metody, wzmaga motywację do uczenia się, pasję do poznawania i pokonywania trudności.

Biogram autora

  • Katarzyna Miłek - Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium

     Katarzyna Miłek – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych w Gnieźnieńskiej Szkole Wyższej Milenium. Dziedziny badawcze: twórczość, pedagogika przedszkolna, arteterapia. Autorka wielu artykułów w czasopismach naukowych, jak również w monografiach.

Bibliografia

Cieślikowska J., Limont W., Obraz ucznia zdolnego w potocznych koncepcjach nauczycieli, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Deresz (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. 2, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.

Denek K., O nowy kształt edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 1998.

Eckert U., Zadania nauczyciela kształcenia specjalnego, „Szkoła Specjalna” 1986, nr 2.

Ekiert-Oldroyd D., Wiedza o twórczości i stosunek do nauczania twórczego jako istotne elementy kompetencji współczesnego nauczyciela. Raport z badań studentów pedagogiki, [w:] I. Adamek, B. Olszewska (red.), Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź 2014.

Giza T., Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, Kielce 1999.

Grzegorzewska M., Wybór pism, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1964.

Janus K. (red.), Pedagogika i psychologia. Zagadnienia. Pojęcia. Terminy, Wydawnictwo Buchmann, Warszawa 2006.

Karwowski M., Pawłowska K., Klimat dla kreatywności, „Ergonomia” 2009, nr 9.

Kłosińska T., Przyszli nauczyciele wobec wyznaczników współczesnej edukacji w kontekście postaw twórczych, [w:] I. Adamek, B. Olszewska (red.), Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź 2014.

Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Wydawnictwo Ośrodka Rozwoju Edukacji, Warszawa 2018.

Kożuch A., Kreatywność jako niezbędny element kompetencji nauczyciela w edukacji alternatywnej, „Państwo i Społeczeństwo” 2016, nr 2.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.

Oleńska-Pawlak T., Kompetencje pedagoga specjalnego w nowoczesnej koncepcji kształcenia, [w:] J. Wyczesany, H. Kosętka (red.), System kształcenia pedagogów specjalnych. Ciągłość i możliwości zmian, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.

Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne, Artystyczne” 2000, nr 13.

Pilecka W., Kształcenie pedagogów specjalnych w różnych zakresach, [w:] J. Wyczesany, H. Kosętka (red.), System kształcenia pedagogów specjalnych. Ciągłość i możliwości zmian, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.

Piotrowski E., Rola nauczyciela w pracy z uczniem zdolnym w reformowanej szkole, [w:] H. Moroz (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Uberman M., Mach A., Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. 35, z. 2.

Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, nr 3(4).

Wolny B., Lis M., Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2018. Wyczesany J., Mikrut A. (red.), Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.

Zamkowska A., Model nauczyciela edukacji włączającej, „Roczniki Pedagogiczne” 2019, nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Kreatywność nauczyciela w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/22, 29-40. https://doi.org/10.25312/2083-2923.22_03km