Zróżnicowanie funkcjonalne pacjentów z afazją z perspektywy logopedy – analiza porównawcza trzech przypadków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_04an

Słowa kluczowe:

udar, afazja, funkcjonowanie, zdolności komunikacyjne, mowa, czytanie, pisanie

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki funkcjonowania osób z afazją poudarową. Głównym celem artykułu jest ukazanie zróżnicowania profilu funkcjonalnego w diagnozie logopedycznej pacjentów z rozpoznaniem afazji poudarowej. Przeprowadzone badania mają na celu zbudowanie całościowego obrazu pacjenta po przebytym udarze mózgu, który ukaże problemy komunikacyjne na tle jego ogólnej aktywności życiowej, a także ustalenie, z jakimi innymi trudnościami funkcjonalnymi mają do czynienia omawiane jednostki. W dalszej części opisana jest procedura diagnozy pojawiającej się afazji oraz ocena kompetencji językowych trzech badanych przypadków.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Adrianna Nowicka - Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

    Adrianna Nowicka – mgr, z zawodu neurologopeda oraz logopeda, pracuje w Kujawskim Centrum Medycznym Farma-Med w Inowrocławiu, w Przedszkolu Samorządowym Gminy Inowrocław Akademia Przedszkolaka, prowadzi również własną działalność. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim wokół gerontologopedii, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń mowy zachodzących u pacjentów dorosłych w wyniku uszkodzeń mózgu, chorób neurodegeneracyjnych, poudarowych.

Bibliografia

Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.

Hamerlińska A., Gniezdzia-Buc I., Spożywanie pokarmów po usunięciu języka – studium przypadku, „Journal of Education, Health and Sport” 2017, nr 7(3).

Kwolek A., Rehabilitacja w udarze mózgu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.

Laidler P., Rehabilitacja po udarze mózgu. Zasady i strategia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1996.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

Mirecka U., Ocena płaszczyzny suprasegmentalnej ciągu fonicznego w dyzartrii, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

Panasiuk J., Afazja a interakcja: tekst, metatekst, kontekst, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Pąchalska M., Afazjologia, PWN, Warszawa 2012.

Pąchalska M., Neuropsychologiczna diagnostyka afazji, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, E. Szeląg, Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.

Sadowska-Krajewska A., Mówię i rozumiem. Test do badania mowy osób dorosłych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2020.

Sarzyńska-Długosz I., Oddziały udarowe – zadania i organizacja, „Polski Przegląd Neurologiczny” 2008, t. 4, supl. A. Surowaniec J., Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999.

Tarkowski Z., Patologia mowy, Harmonia Universalis, Gdańsk 2017.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-28

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Zróżnicowanie funkcjonalne pacjentów z afazją z perspektywy logopedy – analiza porównawcza trzech przypadków. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/23, 58-69. https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_04an