Zróżnicowanie funkcjonalne pacjentów z afazją z perspektywy logopedy – analiza porównawcza trzech przypadków
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_04anSłowa kluczowe:
udar, afazja, funkcjonowanie, zdolności komunikacyjne, mowa, czytanie, pisanieAbstrakt
Artykuł dotyczy problematyki funkcjonowania osób z afazją poudarową. Głównym celem artykułu jest ukazanie zróżnicowania profilu funkcjonalnego w diagnozie logopedycznej pacjentów z rozpoznaniem afazji poudarowej. Przeprowadzone badania mają na celu zbudowanie całościowego obrazu pacjenta po przebytym udarze mózgu, który ukaże problemy komunikacyjne na tle jego ogólnej aktywności życiowej, a także ustalenie, z jakimi innymi trudnościami funkcjonalnymi mają do czynienia omawiane jednostki. W dalszej części opisana jest procedura diagnozy pojawiającej się afazji oraz ocena kompetencji językowych trzech badanych przypadków.
Pobrania
Bibliografia
Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E., Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.
Hamerlińska A., Gniezdzia-Buc I., Spożywanie pokarmów po usunięciu języka – studium przypadku, „Journal of Education, Health and Sport” 2017, nr 7(3).
Kwolek A., Rehabilitacja w udarze mózgu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.
Laidler P., Rehabilitacja po udarze mózgu. Zasady i strategia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1996.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Mirecka U., Ocena płaszczyzny suprasegmentalnej ciągu fonicznego w dyzartrii, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
Panasiuk J., Afazja a interakcja: tekst, metatekst, kontekst, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Pąchalska M., Afazjologia, PWN, Warszawa 2012.
Pąchalska M., Neuropsychologiczna diagnostyka afazji, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, E. Szeląg, Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.
Sadowska-Krajewska A., Mówię i rozumiem. Test do badania mowy osób dorosłych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2020.
Sarzyńska-Długosz I., Oddziały udarowe – zadania i organizacja, „Polski Przegląd Neurologiczny” 2008, t. 4, supl. A. Surowaniec J., Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999.
Tarkowski Z., Patologia mowy, Harmonia Universalis, Gdańsk 2017.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.