Alternatywne nauczanie we współczesnym modelu edukacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_01jcz

Słowa kluczowe:

edukacja alternatywna, odmienne nauczanie,, postawa twórcza

Abstrakt

W progresywnym modelu nauczania przedmiotowe treści są zintegrowane, a nauczyciel towarzyszy aktywnym uczniom, którzy poprzez doświadczenie poznają świat i siebie. Uczniowie uczą się także organizować swój proces zdobywania wiedzy i umiejętności, a zmotywowani wewnętrznie poszukują samodzielnie interesujących technik uczenia się. W alternatywnym nauczaniu nacisk kładzie się na współpracę i eksperymenty prowadzone także poza szkołą. Alternatywność nauczania opiera się między innymi na osobie nauczyciela, którego zadaniem jest stworzenie dziecku optymalnie wielu bezpiecznych i zróżnicowanych okazji do stawania się inicjatorem, uczestnikiem, sprawcą działań (samodzielnie i we współpracy z innymi), doświadczania przyjemności z podejmowanego działania, radzenia sobie z porażkami, a także czerpania satysfakcji z własnych działań, tak w świecie realnym, jak fantazji i zabawy. Dzięki takim doświadczeniom dziecko ma nauczyć się wrażliwości na własne potrzeby, gotowości do stawiania sobie celów i odwagi w ich realizacji.

Biogram autora

  • Jan Czechowski - Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. W. Pileckiego w Oświęcimiu

    Doktor nauk społecznych (Uniwersytet Jagielloński, 2006). Adiunkt w Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. W. Pileckiego w Oświęcimiu. Wykładowca w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu – Wydział Studiów Społecznych w Gliwicach oraz w Jaworznie. Wykładowca Tarnowskiej Szkoły Wyższej. Autor 63 prac (monografie, prace zbiorowe, artykuły w czasopismach recenzowanych).

Bibliografia

Bauer J., Co z tą szkołą? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.

Dąbek A., Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Zielona Góra 1988.

Fisher R., Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa 1999.

Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1988.

Husén T., Postlethwaite N., Encyclopedia of Education, Oxford 1985.

Koniec tradycyjnej szkoły – Unschooling po polsku, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,17770791,Koniec_tradycyjnej_szkoly__Unschooling_po_polsku_.html [dostęp: 8.12.2022].

Korczak J., Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Instytut Książki, Warszawa 2012.

Krzywoń D., Kraina kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2008.

Kujawiński J., Kierowanie własną twórczą aktywnością w początkowym nauczaniu matematyki, „Życie Szkoły” 1981, nr 4.

Kurowska B., Stymulowanie aktywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2011, nr LXIV.

Małek M., Rozwijanie zdolności twórczych, „Bliżej Przedszkola” 2008, nr 1.

Milerski B., Śliwerski B., Leksykon PWN „Pedagogika”, Warszawa 2000.

Nalaskowski A., Obsesja alternatyw?, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2001, nr 4.

Nowakowska-Siuta R., Recenzja: Zbyszko Melosik, Bogusław Śliwerski (red. naukowa). Edukacja alternatywna w XXI wieku, Kraków 2010, ss. 646, „Ruch Pedagogiczny” 2011, nr 3–4.

Pietrasiński Z., Myślenie twórcze, PZWS, Warszawa 1969.

Płóciennik E., Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.

Sementowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa 1998.

Stawinoga R., Aktywność twórcza we współczesnej edukacji, „Nowa Szkoła” 2002, nr 3.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., O nowym modelu szkoły alternatywnej, 2011, http://cms2.wsp.crowley.pl/_les/Boguslaw%20Sliwerski%20Nowa%20szkola%20alternatywna [dostęp: 8.12.2022].

Zamojska E., Alternatywność i innowacyjność w edukacji współczesnej – na przykładzie Czech, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2012, nr 1.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-28

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Alternatywne nauczanie we współczesnym modelu edukacji. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/23, 9-22. https://doi.org/10.25312/2083-2923.23_01jcz