Zajęcia taneczne z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną jako forma terapii pedagogicznej

Autor

  • Kamil Lewandowski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_13

Słowa kluczowe:

taniec, integracja, wsparcie, niepełnosprawność

Abstrakt

W artykule przedstawiam obraz pewnego podejścia do tańca i sposobu jego postrzegania, który może stać się ważnym narzędziem do niesienia pomocy w edukacji. Zawarte tu informacje i wiedza są efektem mojej pracy badawczej na studiach licencjackich, która została zrealizowana w roku akademickim 2017/2018 w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku taniec, specjalności pedagogika tańca. Tytuł pracy badawczej to Terapeutyczne funkcje zajęć tanecznych z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. 

Biogram autora

  • Kamil Lewandowski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

     Kamil Lewandowski – czynny tancerz tańca etnicznego, afrykańskiego. W kręgu jego zainteresowań są: taniec w edukacji, psychoterapia tańcem i ruchem, taniec ekspresyjny, kontakt z naturą, podróże do źródeł życia. Twórca inicjatywy Taniec WPP – Taniec Wsparciem Procesu Pedagogicznego (2019) oraz założyciel szkoły tańca o takim samym profilu Criss-Cross Taniec i Natura w Łodzi.

Bibliografia

Kappert D., Tańczący z dziećmi, Kined – Joanna Zwoleńska, Warszawa 2005.

Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2003.

Kuźmińska O., Piękno ruchu taneczno-gimnastycznego, Sens, Poznań 1996.

Kuźmińska O., Taniec w teorii i praktyce, AWF, Poznań 2002.

Leszczyńska-Rejczert A., Terapia zajęciowa, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VI, „Żak”, Warszawa 2007.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, „Żak”, Warszawa 1975.

Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, „Żak”, Warszawa 2007.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 1998.

Śledziński S. (red.), Mała encyklopedia muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa 1981.

Turska I., Krótki zarys historii tańca i baletu, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002.

Wiszniewski M., Taniec jako terapia, Zacharek Dom Wydawniczy, Białystok 2016.

Wolska-Długosz M., [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VI, „Żak”, Warszawa 2007.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Zajęcia taneczne z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną jako forma terapii pedagogicznej. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/16, 155-162. https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_13