Problemy humanizacji edukacji technologicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_09yvyk

Słowa kluczowe:

pedaogika, dydaktyka, edukacja technolgiczna, humanizacja, studia kulturowe

Abstrakt

Uważa się, że edukacja technologiczna, kształtująca światopogląd współczesnego człowieka, powinna uwzględniać uniwersalne wartości ludzkie (dobro, miłość, harmonia, estetyka itp.). Tym wartościom należy podporządkować osiągnięcia postępu naukowo-technicznego. Argumentuje się, że humanizacja kształcenia nauczycieli technologii wymaga strategii i ustanowienia regularnych kursów z zakresu kultury dla nauczycieli technologii. Sugeruje się, że humanizowanie paradygmatu wychowania zmienia podstawowe wymagania metody dialektycznej w ujawnianiu sprzeczności przedmiotu badań. Kluczowe idee pedagogiki skupiają się na wyjątkowości każdego ucznia i uwzględniają jego zainteresowania oraz wartości. Może to wymagać indywidualizacji procesu uczenia się. Na powyższe problemy można odpowiedzieć poprzez kulturowe podejście do szkolenia nauczycieli technologii. Treści zajęć powinny uwzględniać integralność doświadczenia kulturowego ludzkości: etycznego, religijnego, filozoficznego, estetycznego, technicznego, zawodowego itp., oprócz naukowego sposobu poznawania świata. Wykorzystanie technologii w życiu codziennym znacznie wzrosło. Nastąpiło przesunięcie wzorców kulturowych ze sfery masowej świadomości i masowych zachowań, które działają na naturalnych podstawach, do nowych wzorców charakteryzujących się indywidualizacją, analizą, a nawet transformacją i konstrukcją świadomości. Dlatego nauczanie, że kultura technologiczna samostanowienia jest zdeterminowana kulturowo, musi zostać uwzględnione w kształceniu kulturowym nauczycieli technologii.

 

     

Biogramy autorów

  • Yevgen Kulyk - Połtawski Uniwersytet Narodowy imienia V.H.Korolenko

    Jewgen Kulyk – doktor nauk pedagogicznych, profesor i kierownik Katedry Podstaw Produkcji Połtawskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia W. Korolenki. Autor 100 artykułów, 4 wynalazków i 3 monografii. Głównym obszarem jego badań jest problematyka edukacji zawodowej młodzieży.

  • Yuriy Kulyk - Kijowski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny im. Wadyma Hetmana: Kijów

    Yuriy Kulyk – doktor filozofii, profesor nadzwyczajny, Kijowski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny imienia Wadyma Hetmana, Kijów, UA

Bibliografia

Belanzhe P., Obrazovaniye vzroslykh v promyshlennorazvitykh stranakh, „Perspektivy: Voprosy obrazovaniya”, UNESCO, 1992, No. 4, pp. 13–32.

Kuhn T., The Structure of Scientific Revolutions, Publishing AST, 2001.

Kulykye V., Pidhotovka maybutnikh vchyteliv do doslidnyts’koyi diyal’nosti, KyyivDrohobych 2004.

Lutayv S., Filosofiya suchastnoyi osvity – Navchal’ Nyyposibnyk, Tsentr „Mahistr-S” Tvorchoyi spilky vchytel, 1996. National Center for Education Statistics, Yelektronniy resurs, http://nces.ed.gov/programs/digest/d07/tables/dt07_005.asp [acessed: 12.08.2019].

Sidorenko V., Kulyk J., Zhernoklieiev I., Updating Technology in the Comprehensive Schools of Ukraine. Technology Education in New Perspectives, Stockholm Institute of Education Press, Stockholm 2005, pp. 97–102.

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować