Czy kultywowanie miłości jest możliwe i konieczne? Wychowanie do miłości według „Summy teologicznej” Tomasza z Akwinu
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_08mwSłowa kluczowe:
udział, miłość, przyjacielska miłość, edukacjaAbstrakt
Autorka bada problematykę miłości w Sumie teologicznej Tomasza z Akwinu. Bada możliwość wychowania do miłości i z jakiego punktu widzenia jest to wychowanie potrzebne. Autor dochodzi do wniosku, że w Sumie Teologicznej pojęcie miłości jest zupełnie inne. W kontekście etyki akwiniańskiej cnota wskazuje, że miłość przyjacielska, jako wyjątkowe zjawisko człowieka, nie jest konieczna i dlatego nie tylko pozwala, ale także wymaga jej rozwijania poprzez wychowanie.
Pobrania
Bibliografia
Abbà G., Lex et virtus, Studi sull’evoluzione della dottrina morale di san Tommaso d’Aquino, Roma 1983.
Akvinský T., O lásce a milosrdenství v Teologické sumě, Praha 2016.
Akvinský T., O lásce, Výběr otázek z Teologické sumy, Praha 2005.
Blaščíková A., Etika cnosti podľa Tomáša Akvinského, Nitra 2009.
McEvoy J., K recepcii Aristotelovského pojmu priateľstva v scholastike, „Filozofia“ 2004, nr 5, pp. 366–378.
Šprunk K., Tomáš Akvinský o lásce, [in:] T. Akvinský, O lásce, Výběr otázek z Teologické sumy, Praha 2005, pp. 9–38.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.