Miłość jako absolutne wyzwanie – także edukacyjne
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_07arSłowa kluczowe:
E. Levinas, etyka drugiej osoby, filozofia dialogu, edukacja moralna, miłośćAbstrakt
Inny (alter), przez pryzmat Levinasowskiej krytyki tego samego (neutrum), jest zawsze wyjątkowym innym, który przeciwstawia się wszelkim uogólnieniom i homogenizacji. Zgodnie z heteronomicznym harmonogramem etyki E. Levinasa „twarz innego”, obecność jego osobowego Ty w sferze życia podmiotu moralnego, poprzedza własne bycie tego podmiotu poprzez jego wezwanie do odpowiedzi. Wyjątkowość relacji międzyludzkich i atrakcyjność zewnętrzności Wyzywasz człowieka do wyłączności i nieskończonego porzucenia siebie na rzecz drugiego (wyzwania rzucone miłości). Ten horyzont etyczny nie jest możliwy do osiągnięcia i zamknięcia, jest wręcz niemożliwy, zbyt trudny do przyjęcia jako norma życia codziennego, głównie życia we wspólnocie, społeczeństwie, państwie. Obecność „trzeciego” (politycznego) w sferze moralności zostaje postawiona jako problem teoretyczny: Jaką etykę należy projektować w społeczeństwie wielu „innych”, w którym nieuchronnie zwracasz się do Niego, zawartego w społeczeństwie? -struktury polityczne i stosunki sprawiedliwości? Czy można mówić o jakimś kontinuum pomiędzy relacją do innego a relacją do wspólnoty? W końcowej części artykułu podjęto próbę odpowiedzi na te pytania i wskazano na pedagogiczne implikacje wymagań miłości w wychowaniu moralnym.
Pobrania
Bibliografia
Arendtová H., Vita activa neboli. O činném životě, Praha 2007.
Aristoteles, Etika Nikomachova, Bratislava 1979.
Heidegger M., Bytí a čas, Praha 2002. Chalierová C., O filosofii Emmanuela Lévinase, Praha 1993.
Chalierová C., Tři komentáře k filosofii Hanse Jonase a Emmanuela Lévinase, Praha 1995.
Kant I., Základy metafyziky mravů, Praha 1976. Lévinas E., Být pro druhého, Praha 1997.
Lévinas E., Etika a nekonečno, Praha 1994.
Lévinas E., Existence a ten, kdo existuje, Praha 1997. Lévinas E., Totalita a nekonečno, Praha 1997 (Totality and Infinity, Dordrecht/Boston/ London 1991).
Podmanický I., Rajský A., Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy, Trnava 2014.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.