Miłość pedagogiczna i prospołeczność w edukacji szkolnej na Słowacji
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_06ipSłowa kluczowe:
miłość pedagogiczna, odpowiedzialność, wychowanie, wychowanie etyczne, prospołecznośćAbstrakt
Edukacja etyczna ma w słowackiej edukacji ponad dwudziestoletnią tradycję i wciąż wywołuje dyskurs zarówno w środowisku zawodowym, jak i wśród laików. Dlatego też, obok praktycznego pomiaru efektywności prospołeczności, działalność badawcza koncentruje się na badaniu etycznych, filozoficznych, antropologicznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw relacyjności społecznej w odniesieniu do współczesnej obowiązującej koncepcji edukacji etycznej w edukacji szkolnej na Słowacji. Ponieważ pojęcie prospołeczności jest stosunkowo nieznane w dyskursie filozoficzno-edukacyjnym, w przedłożonym artykule przedstawiono kilka pomysłów na temat związku zachowań prospołecznych z myśleniem moralno-filozoficznym. Jednocześnie pokrótce omówiono znaczenie obecności miłości pedagogicznej w edukacji przy wdrażaniu prospołeczności we współczesnej edukacji szkolnej na Słowacji.
Pobrania
Bibliografia
Arendtová H., Krize kultury. 4 cvičení v politickém myšlení, Praha 2004. Bohm W., Wörterbuch der Pädadogik, Stuttgart 1988.
Brestovanský M., Rajský A., Podmanický I., Prosocial education project implemented in the Slovak Educational System, Paper presented at the 14th European Congress of Psychology, 7–10 July 2015, Milan.
Buber M., Já a ty, Praha 2005. Eco U., Martini C.M., V čo verí ten, kto neverí?, Bratislava 2015.
Frankl V.E., Hľadanie Boha a otázka zmysłu, Bratislava 2009.
Grűn A., Kniha otázok a odpovedí, Trnava 2010.
Guardini R., Dobro, svedomí a soustřeďování, Praha 1999.
Guissani L., Riziko výchovy, Praha 1996. Krížová O., Podmanický I., Etická výchova – výchova k prosociálnosti. Študijný materiál pre pastoráciu mládeže, Bratislava 2001.
Lencz L., Metódy etickej výchovy, Bratislava 1993.
Mráz M., Problém utrpenia a jeho riešenie v medicínskej etike, Trnava 2000.
Mráz M., Východiská a zmysel výchovy, [in:] Etika a etická výchova na školách, Trnava 2002.
Novotný F. et al., Latinsko-český slovník, Praha 1955.
Podmanický I., Etická výchova ako cesta človeka k človeku, [in:] P. Vacek, D. Vrabcová, M. Maněnová (eds.), Výchova k dobru, Hradec Králové 2016.
Podmanický I., Etická výchova ako súčasť školskej edukácie v polarizovanej spoločnosti, [in:] J. Kaliský, Dobro a zlo, alebo o morálke I, Banská Bystrica 2013.
Podmanický I., Rajský A., Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy, Trnava 2014.
Podmanický I., Teória a prax etickej výchovy 1, Trnava 2012.
Podmanický I., Podmanická Z., Absencia „communio“ pri dospievaní, “Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae” 2017, Vol. XVI, No. 3, pp. 7–16. Poláková J., Smysl dialogu, Praha 2008.
Rajský A., Podmanický I., Človek člověku. K prameňom etickej výchovy, Trnava 2016.
Rotter H., Osoba a etika, Brno 1997.
Sarka R., Nadčasovosť v Pascalovej apologii, Košice 2006, Vol. XVII, No. 1.
Solovjov V.S., Zmysel lásky, Bratislava 2002.
Špidlík T., Duchovní jednota Evropy, Olomouc 2007.
Špidlík T., Vatikánske promluvy s humorem, Olomouc 2010.
Strouhal M., Teorie výchovy, Praha 2013.
Tavel P., Zmysel života podľa V.E. Frankla, Bratislava 2004.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.