Miłość w rodzicielstwie, wychowaniu i wychowaniu niemowląt (Wkład do historii instytucjonalnego wychowania przedszkolnego w XIX wieku na przykładzie miasta Trnava)
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_05zlSłowa kluczowe:
edukacja przedszkolna, edukacja, nauczyciel, historia, miłośćAbstrakt
Powstanie placówek wychowania przedszkolnego spowodowało uznanie przedszkoli w większości krajów jako najwłaściwszego miejsca przygotowania dziecka do życia i szkoły. Od początku instytucjonalnych lub prywatnych wysiłków na rzecz edukacji małych dzieci z przedmiotów teoretycznych i praktycznych podejmowano wysiłki, aby stworzyć placówki wychowania przedszkolnego na zasadach holistycznego rozwoju, z głębokim zrozumieniem świata dziecka i jego psychiki, a także przygotowanie odpowiednich nauczycieli dla tych dzieci. Istnienie przedszkola w Trnawie świadczy o tym, że istniało ono już od początków XIX w., a zwłaszcza w działalności nauczyciela Antoniego Rehlingena.
Pobrania
Bibliografia
Bartušková M., Společenská předškolní výchova v době vzniku našich prvních opatroven, [in:] Kapitoly z histórie materského školstva na Slovensku, Bratislava 1970.
Bartušková M. et al., Kapitoly z histórie materského školstva na Slovensku, SPN, Bratislava 1970.
Kasáčová B., Od detských opatrovní po predškolskú edukáciu, [in:] E. Gašparová, M. Miňová (eds.), Od detskej opatrovne k materskej škole. Zborník príspevkov, Banská Bystrica 2009.
Krajčovičová M., Rozvoj tvorivosti v súčasnej materskej škole, https://www.researchgate.net/publication/303899177_Rozvoj_tvorivosti_v_sucasnej_materskej_skole_Development_of_creativity_in_contemporary_pre-school [access: 30.06.2018].
Levická J., Detské opatrovne, [in:] V. Hornáčková, D. Kollárová (eds.), Detská opatrovňa v Trnave a jej aktuálnosť dnes, predškolská výchova ako výchova k harmónii, Pedagogická fakulta TU, Trnava 2002.
Mikleš J., Filantropizmus Márie Terézie Brunšvickej a zprávy slovenských časopisov o potrebe zakladať detské opatrovne v 19. storočí na Slovensku, [in:] Sborník pedagogického inštitútu v Banskej Bystrici II, Bratislava 1964.
Mikleš J., Rehlingenovo pedagogické pôsobenie v detskej opatrovni v Trnave, [in:] Sborník pedagogickej fakulty v Banskej Bystrici VIII. Pedagogika-Psychológia, SPN, Bratislava 1966.
Mikleš J., Vývoj idey predškolskej výchovy do obdobia založenia prvých verejných ústavov predškolskej výchovy, [in:] Sborník pedagogickej fakulty v Banskej Bystrici. Pedagogika-Psychológia, SPN, Bratislava 1966.
Pill F., Trnavská detská opatrovňa v rokoch 1832–1863, Ročníková práca, Trnava 1961.
Ristovska R., Brunšvikovci a ich život v Dolnej Krupej (Sonda do problematiky), [in:] Historické rozhľady, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwo Słowaków w Polsce, Kraków 2012.
Šimončič J., Detská opatrovňa v Trnave v rokoch 1832–1863, [in:] Mojej Trnave. K dejinám Trnavy a okolia, Trnava 1998.
Šimončič J., Vývoj a archívna charakteristika fondu detskej opatrovne v Trnave, [in:] V. Michalička et al., Dejiny predškolskej výchovy na Slovensku, Zborník Múzea školství a pedagogiky, Bratislava 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.