Działania podopiecznych destabilizujące relacje w rodzinnym domu dziecka
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_03adSłowa kluczowe:
działania destabilizujące, relacje społeczne, rodzinny dom dzieckaAbstrakt
Artykuł w sposób opisowy przedstawia problematykę znaczenia działań podopiecznych na destabilizację relacji w rodzinnym domu dziecka. Autorka artykułu przedstawia najpierw zmienność relacji w rodzinnych domach dziecka, a następnie prezentuje wyniki badań etnograficznych. Zaprezentowane analizy ukazują zależności pomiędzy działaniami podopiecznych a zaburzeniami relacji z pracownikami i innymi wychowankami rodzinnych domów dziecka. W artykule zostały przedstawione wybrane czynniki zakłócające relacje w rodzinnym domu dziecka, takie jak: agresja i autoagresja, bierność i wycofanie oraz postawa roszczeniowa podopiecznych rodzinnych domów dziecka.
Pobrania
Bibliografia
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Cicirelli V.G., Sibling relationships throughout the life cycle, [in:] L. Abate (ed.), The handbook of family psychology and therapy, Vol. 95(1), Dorsey Press, Homewood 1985.
Drabik L., Sobol E., Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Frączek A., O naturze i formowaniu się psychologicznej regulacji agresji interpersonalnej, [w:] I. Kurcz, D. Kądzielewa (red.), Psychologia czynności. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2001.
Goode W.J., Family Disorganization, [in:] R.K. Merton, R.A. Nisbet (eds.), Contemporary Social Problems: An Introduction to the Sociology of Deviant Behavior and Social Disorganization, Harcourt, Brace & World, New York 1961, s. 390–458, za: M. Piorunek, J. Kozielewska, A. Skowrońska-Pućka, Rodzina. Młodzież. Dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej, [w:] M. Grześko-Nyczka (red.), Istota i przejawy społecznego problemu dezorganizacji rodziny w Polsce po 1989 r., Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2003.
Kalniuk J., Encyklopedia bioetyki, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2007. Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 1999.
Kiecolt-Glaser J.K., Glaser R., Stress and immune function in humans, [in:] R. Adler, D.L. Felten, N. Cohnen (eds.), Psychoneuroimmunology, Academic Press, New York 1991.
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Prus R., Approaching The Study of Human Group Life: Symbolic Interaction and Ethnographic Inquiry, [in:] D.M. Lorenz, R. Prus, W. Shaffir (eds.), Ethnography as Human Lived Experience, Copp Clark Longman Ltd., Toronto 1994.
Przełowiecka K., Zjawisko wyuczonej bezradności u klientów instytucji pomocy społecznej – przyczyny, konsekwencje, możliwości przeciwdziałania, [w:] M Piorunek (red.), Pomoc – wsparcie – społeczne poradnictwo. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Szewczuk W., Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.
Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. T. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, Dz.U. 2005, nr 37, poz. 331. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004, nr 64, poz. 593.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.