Metoda sióstr Agazzi w wychowaniu przedszkolnym

Autor

  • Katarzyna Kuchnicka Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_13kek

Słowa kluczowe:

aktywność, przedszkole, edukacja sensoryczna, edukacja estetyczna, muzeum dydaktyczne, ogrodnictwo, nauka języków

Abstrakt

Włochy przez bardzo długi okres nie interesowały się edukacją dzieci. Pierwsze centrum opieki nad nimi zostało założone w 1828 roku w Cremonie przez ks. Ferrante Aportiego. W latach 1895–1917 kolejną instytucję otworzyły siostry Agazzi w Nave, niewielkiej prowincji Bresci. Dzieci, którymi się zajmowały, pochodziły z bardzo trudnego środowiska. Założycielki powtarzały młodym nauczycielkom, że ich zadanie jest delikatne i często angażujące wszystkie osobiste zasoby, wymagając przy tym fizycznej energii, niezłomnych postaw i silnego charakteru. Według Agazzi, nauczycielka powinna być przygotowana do spełniana z pokorą zadań, bez okazywania w obecności dzieci oznak niechęci. Agazzi w pracy z dziećmi wykorzystywały proste i powszechnie używane materiały, dziecko mogło tworzyć od zera i robić coś samodzielnie własnymi rękoma i wykorzystując wyobraźnię. Czynności, które dziś potocznie nazywamy robótkami ręcznymi, miały wielką wartość edukacyjną. Towarzyszyły dziecku w odkrywaniu świata, kształtując umiejętność budowania i coraz bardziej świadomego tworzenia. Zabawa wszystkim tym, co naturalne, oferowała dziecku możliwość pełnego wyrażania swojej kreatywności. Również porządkowanie, mycie rąk – były idealnym sposobem na zabawę i naukę. W taki sposób powstała „rupieciarnia”. Metoda ta okazała się wielkim sukcesem i zaczęła być stosowana w wielu przedszkolach na terenie Włoch. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Katarzyna Kuchnicka - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Katarzyna Ewa Kuchnicka – absolwentka Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Wydział Humanistyczny, kierunek pedagogika. Zainteresowania: edukacja dzieci w wieku przedszkolnym i potrzeba rzetelnego profesjonalizmu w tym sektorze.

Bibliografia

Agazzi R., Alla ricerca di un indirizzo di educazione infantile e un esperimento scolastico, “Pro Infanzia” 1833, n. 5.

Agazzi R., Come intendo il museo didattico nell’educazione dell’infanzia e della preadolescenza, La Scuola, Brescia 1962.

Agazzi R., Guida per le educatrici dell’infanzia, La Scuola, Brescia 1974.

Agazzi R., La lingua parlata, La Scuola, Brescia 1973.

Agazzi R., Nella cultura pedagogica italiana e nella realtà educativa della scuola materna, Pasquali-Agazzi, Brescia 1995.

Agazzi A., Micchietti S.S., L’educazione dell’infanzia nella scuola materna, La Scuola, Brescia 1991.

Agostini V., Chizzolini M., La scuola materna italiana, La Scuola, Brescia 1954.

Altea F., Il metodo di Rosa e Carolina Agazzi, Armando Editore, Roma 2011.

Ariès P., Historia dzieciństwa, przeł. M. Ochab, Wydawnictwo Marabut, Gdańsk 1995.

Catarsi E., L’asilo e la scuola dell’infanzia, La Nuova Italia, Firenze 1994.

Covato C., Ulivieri S., Itinerari nella storia dell’infanzia, bambine e bambini modelli pedagogici e stili educativi, Edizioni Unicopoli, Milano 2001.

Dabbatucci G., Vidotto V., Storia contemporanea. L’ottocento, Laterza, Roma-Bari 2003.

Frabboni F., Pinto Minerva F., La scuola dell’infanzia, Editori Laterza, Bari 2008.

Grazziani M., Sulle fonti del Metodo Pasquali-Agazzi e alter questioni, Istituto di Mompiano Centro Studi pedagogici Pasqauli-Agazzi Comune di Brescia, Brescia 2006.

Honegger Fresco G. (red.), Montessori: perché’ no? Una pedagogia per la crescita. Che cosa ne e’oggi della proposta pedagogica di Maria Montessori nell’Italia e nel Mondo?, Angeli, Milano 2000.

Lanfranchi R., Prellez J.M., Educazione scuola e pedagogia nei solchi della storia, vol. 2, LAS, Roma 2008.

Libera M., Sorelle Rosa e Carolina Agazzi – dal viaggio nelle scuole italiane tra ‘800 e primi ‘900, www.atuttascuola.it [dostęp: 3.09.2018].

Macchietti S.S., Alle origini dell’esperienza agazziana: sottolineature e discorsi, Istituto Pasquali-Agazzi, Brescia 2001.

Mazzetti R., Pasquali P., Le Agazzi e la riforma del frobelismo in Italia, Armando, Roma 1967.

Perucca A., Esperienze dell’infanzia e prospettive inteculturali, vol. IV, Junior, Brescia 2001.

Radice G.L., Il problema dell’educazione infantile, 7. edycja, La Nuova Italia, Firenze 1967.

Ugonini G., Mompiano, La Scuola, Brescia 1942.

Strony internetowe:

https://occhidibimbo.com/importanza-del-contrassegno-al-nido-infanzia/ [dostęp: 22.06.2020].

https://thevision.com/cultura/metodo-montessori/ [dostęp: 22.06.2020].

https://www.youtube.com/watch?v=hgZ-58JYdLM [dostęp: 01.2019].

https://www.youtube.com/watch?v=Hk6DQKSPJmU [dostęp: 01.2019].

https://www.studenti.it/Froebel [dostęp: 01.2019].

https://www.studenti.it/metodo_sorelle_agazzi.html [dostęp: 22.06.2020].

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Metoda sióstr Agazzi w wychowaniu przedszkolnym. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/17, 165-192. https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_13kek