Trudności w organizacji współpracy między nauczycielami a rodzicami uczniów – sprawozdanie z badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_08amc

Słowa kluczowe:

rodzic, nauczyciel, organizacja współpracy, szkoła

Abstrakt

Organizacja dobrej współpracy nauczyciela z rodzicami jest jednym z najistotniejszych warunków sprawowania opieki nad uczniem. Przyjmując dziecko do szkoły, mamy przecież do czynienia nie tylko z pojedynczą osobą, ale także jego otoczeniem rodzinnym. To właśnie najbliżsi stanowią jego środowisko wychowawcze, wpływają na proces rozwoju i wychowania, wyznaczają cele, oczekują pewnych efektów. Zatem to właśnie rodzic staje się dla nauczyciela partnerem do współpracy i współdziałania na rzecz dziecka. Obie strony będą starały się tak organizować swoje działania, by pomóc dziecku osiągnąć jak najwięcej. Jednak by tak się stało, muszą się poznać, obdarzyć zaufaniem, wypowiedzieć i zrozumieć wzajemne oczekiwania. To proces długotrwały, nieraz trudny, wymagający zaangażowania i chęci osiągnięcia porozumienia. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Anna Mikler-Chwastek - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

    Anna Mikler-Chwastek – doktor nauk humanistycznych, pracuje w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Zajmuje się problematyką związaną z dotykowym poznawaniem siebie i otoczenia przez niemowlęta i małe dzieci, nabywaniem kompetencji w zakresie samodzielności elementarnej w przypadku dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym oraz problematyką związaną z rozwojem prawidłowym i zaburzonym małych dzieci.

Bibliografia

Boruc D.M., Współpraca rodzic – szkoła w edukacji dziecka. Po co i dlaczego?, [w:] E. Kopeć (red.), W trosce o edukację dziecka, Wydawnictwo B&G, Warszawa 2015.

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2009.

Mikler-Chwastek A., Dziecko, rodzic, nauczyciel. Zasady dobrej współpracy, [w:] K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć (red.), W trosce o edukację dziecka, Wydawnictwo B&G, Warszawa 2015.

Pawelec L., Dziecko i jego środowisko rodzinne, [w:] E. Smak (red.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006.

Sokołowska-Dzioba T., Formy współpracy nauczycieli z rodzicami w edukacji szkolnej, [w:] D. Pankowska, T. Sokołowska-Dzioba (red.), Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela wychowawcy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015.

Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Trudności w organizacji współpracy między nauczycielami a rodzicami uczniów – sprawozdanie z badań. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/17, 117-125. https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_08amc