Indywidualizacja i „polifonizacja” nauczania języka obcego w szkole muzycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.1/202007tj

Słowa kluczowe:

języki obce, metodyka nauczania, szkoły artystyczne, wielokanałowość procesów dydaktycznych, indywidualizacja

Abstrakt

Środowisko muzyczne wymaga od nauczyciela języka obcego podjęcia wielu działań wykraczających poza standardowe założenia metodyczne. Niekonwencjonalny sposób kształtowania procesu dydaktycznego w szkole o profilu artystycznym wynika przede wszystkim z podwyższonego poziomu wrażliwości uczestników zajęć oraz niestandardowych oczekiwań stawianych nauczycielom. Z kolei uczniowie preferujący indywidualny sposób organizacji nauki wykazują znaczące zainteresowanie metodą bezpośrednią, nastawiając się przy tym – wzorem zajęć muzycznych – na ćwiczenie poręcznych i użytecznych schematów.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Tobiasz Janikowski - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

    Tobiasz Janikowski – dr, pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Historii i Kultury Krajów Niemieckiego Obszaru Językowego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W latach 20102017 nauczyciel języka niemieckiego w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Do jego zainteresowań badawczych należą: fenomen kulturowy polsko-niemieckiego pogranicza, problem tożsamości i identyfikacji zbiorowej mieszkańców obszarów wieloetnicznych, wpływ mediów cyfrowych na procesy dydaktyczne oraz przemiany społeczne i kulturowe. 

Bibliografia

Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Bogunia-Borowska M., Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych, [w:] M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Bonna B., Zdolności muzyczne – ich rozwój i uwarunkowania. Wybrane koncepcje uzdolnienia muzycznego, [w:] W. Limont, J.

Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 3, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Cieślikowska J., Limont W., Obraz ucznia zdolnego w potocznych koncepcjach nauczycieli, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.

Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, przeł. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Foryś M., Diagnoza nauczycielska zdolności, [w:] M. Czarnocka, M. Foryś, K. Truś (red.), Rozpoznać, wspierać, rozwijać. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna i szkoła a uczeń zdolny, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.

Jaworski M., Edukacja artystyczna, uczeń zdolny i przemiany kultury współczesnej, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.

Jurewicz M., Instytucjonalne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych muzycznie, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.

Kargulowa A., Dlaczego dzieci nie lubią szkoły?, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.

Komorowska H. (red.), Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.

Kwaśniewska M., Indywidualizacja pracy z dzieckiem w edukacji przedszkolnej, [w:] J. Skibska, E. Kochanowska (red.), Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2013.

Lech K., Łączenie teorii z praktyką w nauczaniu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.

Musiał E., Tutoring w pracy nowoczesnego nauczyciela, [w:] J. Skibska, E. Kochanowska, Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2013.

Oelszlaeger-Kosturek B., Realizacja idei uczenia się aktywnego dzieci w teorii i praktyce – wybrane problemy, [w:] J. Skibska, E. Kochanowska (red.), Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2013.

Sasin M., Kanon wykonawczy muzyki poważnej jako przestrzeń spotkania Innego, „Kultura i Wychowanie” 2018, nr 2.

Studenska A., Rola nauczyciela w kształtowaniu autonomii ucznia, [w:] D. Kocurek (red.), Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo „Scriptum”, Cieszyn–Katowice–Kraków 2010.

Szatan E., Kształcenie ucznia zdolnego na przykładzie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Gdańsku, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Indywidualizacja i „polifonizacja” nauczania języka obcego w szkole muzycznej. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/17, 103-115. https://doi.org/10.25312/2083-2923.1/202007tj