Indywidualizacja i „polifonizacja” nauczania języka obcego w szkole muzycznej
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.1/202007tjSłowa kluczowe:
języki obce, metodyka nauczania, szkoły artystyczne, wielokanałowość procesów dydaktycznych, indywidualizacjaAbstrakt
Środowisko muzyczne wymaga od nauczyciela języka obcego podjęcia wielu działań wykraczających poza standardowe założenia metodyczne. Niekonwencjonalny sposób kształtowania procesu dydaktycznego w szkole o profilu artystycznym wynika przede wszystkim z podwyższonego poziomu wrażliwości uczestników zajęć oraz niestandardowych oczekiwań stawianych nauczycielom. Z kolei uczniowie preferujący indywidualny sposób organizacji nauki wykazują znaczące zainteresowanie metodą bezpośrednią, nastawiając się przy tym – wzorem zajęć muzycznych – na ćwiczenie poręcznych i użytecznych schematów.
Pobrania
Bibliografia
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Bogunia-Borowska M., Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych, [w:] M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Bonna B., Zdolności muzyczne – ich rozwój i uwarunkowania. Wybrane koncepcje uzdolnienia muzycznego, [w:] W. Limont, J.
Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 3, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
Cieślikowska J., Limont W., Obraz ucznia zdolnego w potocznych koncepcjach nauczycieli, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, przeł. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Foryś M., Diagnoza nauczycielska zdolności, [w:] M. Czarnocka, M. Foryś, K. Truś (red.), Rozpoznać, wspierać, rozwijać. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna i szkoła a uczeń zdolny, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.
Jaworski M., Edukacja artystyczna, uczeń zdolny i przemiany kultury współczesnej, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
Jurewicz M., Instytucjonalne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych muzycznie, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
Kargulowa A., Dlaczego dzieci nie lubią szkoły?, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.
Komorowska H. (red.), Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.
Kwaśniewska M., Indywidualizacja pracy z dzieckiem w edukacji przedszkolnej, [w:] J. Skibska, E. Kochanowska (red.), Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2013.
Lech K., Łączenie teorii z praktyką w nauczaniu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
Musiał E., Tutoring w pracy nowoczesnego nauczyciela, [w:] J. Skibska, E. Kochanowska, Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2013.
Oelszlaeger-Kosturek B., Realizacja idei uczenia się aktywnego dzieci w teorii i praktyce – wybrane problemy, [w:] J. Skibska, E. Kochanowska (red.), Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała 2013.
Sasin M., Kanon wykonawczy muzyki poważnej jako przestrzeń spotkania Innego, „Kultura i Wychowanie” 2018, nr 2.
Studenska A., Rola nauczyciela w kształtowaniu autonomii ucznia, [w:] D. Kocurek (red.), Rodzina i szkoła wobec realiów i wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo „Scriptum”, Cieszyn–Katowice–Kraków 2010.
Szatan E., Kształcenie ucznia zdolnego na przykładzie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Gdańsku, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.