Dzieci robiące bałagan: co leży u podstaw tego zjawiska u przedszkolaków?

Autor

  • Agnieszka Gąstoł Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

dzieci robią bałagan, dziecięca teoria umysłu, schematy poznawcze

Abstrakt

W artykule omówiono często spotykany przez rodziców i nauczycieli problem dotyczący małych dzieci i ich nieumiejętności utrzymania porządku w sytuacjach związanych z samoopieką, podczas zabawy lub wykonywania poleceń wydawanych przez dorosłych. W artykule dokonano przeglądu teorii pomagających wyjaśnić występowanie tego typu problemów wśród przedszkolaków i dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Autorka tekstu skupia się szczególnie na indywidualnych predyspozycjach dzieci do czerpania korzyści z nauczania dorosłych oraz teoriach schematów, zwłaszcza koncepcji scenariuszy, planów i tematów opracowanych przez Schanka i Abelsona.

Biogram autora

  • Agnieszka Gąstoł - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

    Mgr Agnieszka Gąstoł jest psychologiem, psychoterapeutą, nauczycielem pedagogiki specjalnej z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i poradniach zdrowia psychicznego. Jest asystentem naukowym w Zakładzie Edukacji Wczesnoszkolnej Instytutu Wspomaganego Rozwoju Człowieka i Edukacji Akademii Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jest autorką książek i artykułów na temat wspierania rozwoju dziecka i rodziny. Specjalizuje się w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami emocjonalnymi oraz rodzinami w sytuacji separacji. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na zjawisku dzieci tworzących bałagan.

     

Bibliografia

Anderson R.C., Spiro R.J., Monague W.E. (eds.), Schooling and the acquisition of knowledge, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale New Jersey 1977.

Białecka-Pikul M., Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Badania i opis dziecięcej reprezentacji stanów mentalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.

Bruner J., Poza dostarczone informacje, PWN, Warszawa 1978.

Cuttance P., Do schools consistently influence the performace of their students?, “Education Review” 1977, 29, pp. 317–325.

Deutsch M., Katz I., Jensen A.R. (eds.), Social class, race and psychological development, Holt, Rinehart & Winston, New York, 1968, pp. 219–253.

Fazio H., Darley J.M., Expectancy confirmation processes arising in the social interaction sequence, “American Psychologist” 1980, 35 (10), pp. 867–881.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak dzieci dowiadują się, co można, a czego nie można. O wychowaniu zamierzonym i niezamierzonym, “Bliżej Przedszkola” 2010, 10, pp. 10–14.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu. O dzieciach siejących bałagan. Jakie są tego przyczyny i w jaki sposób można to zmienić na lepsze, “Bliżej Przedszkola”, 2010, 11. Retrieved Feb 15, 2020, from: https://blizejprzedszkola.pl/o-dzieciach-siejacych-balagan,2,83.html#.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, “Bliżej Przedszkola”, Kraków 2012.

Karmiloff-Smith A., Beyond Modularity: a developmental perspective on cognitive science, A Bradford Book. The MIT Press, London 1992.

Mandler J.M., Stories, scripts and scenes. Aspects of schema theory, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale New Jersey 1984.

Materska M., Tyszka T., Psychologia i poznanie, PWN, Warszawa 1997.

Merton R., The Self-Fulfilling Prophecy, “The Antioch Review”, 1948, 2 (8), pp. 193–210.

Nelson K., Cognitive development and the acquisition of concepts, [in]: R.C. Anderson, R.J. Spiro, W.E. Monague (eds.), Schooling and the acquisition of knowledge, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale New Jersey 1977.

Piaget J., Inhelder B., Od logiki dziecka do logiki młodzieży: rozprawa o kształtowaniu się formalnych struktur operacyjnych, PWN, Warszawa 1970.

Rabad E.Y., Inbar J., Rosenthal R., Pygmalion, Galatea and the Golem: Investigations of biased and unbiased teachers, “Journal of Educational Psychology” 1982, 74, pp. 459–474.

Rist R.C., Student social class and teacher expectations: The self-fulfilling prophecy in ghetto education, “Harvard Educational Review” 1970, 40, pp. 411–451.

Schaffer R.H.R., Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Schank R., Abelson R., Scripts, Plans, Goals and Understanding. An Inquiry into Human Knowledge Structures, Erlbaum, New Jersey 1977.

Stemplewska-Żakowicz K., Osobiste doświadczenia a przekaz społeczny. O dwóch czynnikach rozwoju poznawczego, Wydawnictwo Leopoldinum, Wrocław 1996.

Trusz S. (ed.), Efekty oczekiwań interpersonalnych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Dzieci robiące bałagan: co leży u podstaw tego zjawiska u przedszkolaków?. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/17, 26-40. https://doi.org/10.25312/