Lekcje etyki: przedmiot szkolny w przygotowaniu
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_02agSłowa kluczowe:
etyka, nauczanie etyki, edukacja, system edukacjiAbstrakt
W artykule omówiono nauczanie etyki w systemie oświaty w Polsce jako odrębny przedmiot. W pierwszej części opisano proces historyczny, który wprowadził etykę do szkolnego programu nauczania. Część druga dostarcza wiedzy na temat statusu prawnego nauczania etyki oraz powszechności uczestnictwa w edukacji etycznej. W trzeciej części autorzy poddali analizie wytyczne dotyczące nauczania etyki dla szkół podstawowych i średnich zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Pobrania
Bibliografia
Benner D. et al., Kształcenie – moralność – demokracja. Teorie i koncepcje wychowania i kształcenia moralno-etycznego i ich związki z etyką i polityką, Warszawa 2018.
Benner D., Nikolova R., Stan umiędzynarodowienia badania ETiK i jego koncepcja teoretyczno-empiryczna, “Forum Pedagogiczne”, 2016, 2 (1), pp. 19–35.
Bodnar A., Dostępność lekcji religii wyznań mniejszościowych i lekcji etyki w ramach systemu edukacji szkolnej. Analiza i zalecenia, “Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich”, 2015, 6. Retrieved March 1, 2020, from: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/BIULETYNRZECZNIKAPRAWOBYWATELSKICH2015nr6.pdf.
Bodnar A., RPO w sprawie szkół, uczniów, rodziców i nauczycieli. Przykłady spraw z kadencji 2015–2019, 2019. Retrieved March 1, 2020, from: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/RPOwsprawie szkół.pdf. CBOS, Młodzież 2018, M. Grabowska, M. Gwiazda (eds.), Warszawa 2019.
Etyka w Szkole (n.d.). Retrieved March 1, 2020, from: https://www.etykawszkole.pl/.
Hejnicka-Bezwińska T., Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej (w poszukiwaniu logiki zmian), Warszawa 2015.
Madalińska-Michalak J.M., Jeżowski A.J., Etyka i religia jako przedmioty nauczania: konkurencyjność czy komplementarność? “Forum Oświatowe”, 2018, 30 (2), pp. 219–241. Retrieved March 1, 2020, from: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/655/416.
Madalińska-Michalak J.M., Jeżowski A.J., Więsław Sz., Etyka w systemie edukacji w Polsce, Warszawa 2017.
Muszyński H., Wychowanie moralne w zespole, Warszawa 1974. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych, Dz.U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, Dz.U. z 2014 r., poz. 478.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. z 2018 r., poz. 467.
Sprawa Grzelak przeciwko Polsce (skarga nr 7710/02). Retrieved March 1, 2020, from: http://trybunal.gov.pl/polskie-akcenty-w-orzecznictwie-miedzynarodowym/rada-europy-europejski-trybunal-praw-czlowieka/w-sprawach-polskich/art/8251-sprawa-grzelak-przeciwko-polsce-skarga-nr-7710-02-wyrok-z-15czerwca-2010-r/.
Stępkowski D., Kształcenie religijne w publicznym interesie. Perspektywa pedagogiki ogólnej, “Przegląd Pedagogiczny”, 2018, 2, pp. 103–119.
Stępkowski D., School Moral Education: Does Scholastic Ethical Instruction Need Its Own ‘Morality’?, [in:] Kudláčová B., Rajský A. (eds.), Education and “Pädagogik” – Philosophical and Historical Reflection, Berlin 2019.
Suchodolski B., O program świeckiego wychowania moralnego, Warszawa 1961.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.