Lekcje etyki: przedmiot szkolny w przygotowaniu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.17/2020_02ag

Słowa kluczowe:

etyka, nauczanie etyki, edukacja, system edukacji

Abstrakt

W artykule omówiono nauczanie etyki w systemie oświaty w Polsce jako odrębny przedmiot. W pierwszej części opisano proces historyczny, który wprowadził etykę do szkolnego programu nauczania. Część druga dostarcza wiedzy na temat statusu prawnego nauczania etyki oraz powszechności uczestnictwa w edukacji etycznej. W trzeciej części autorzy poddali analizie wytyczne dotyczące nauczania etyki dla szkół podstawowych i średnich zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

 

 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Dariusz Stępkowski - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

    Dariusz Stępkowski – dr hab., adiunkt na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jego główne publikacje: Herbart znany i nieznany (współredaktor, 2006), Pedagogika ogólna i religia (2010), Wychowanie i kształcenie w społeczeństwie (współredaktor, 2012), Bildung und Erziehung in politischen Systemen (współredaktor, 2012), Religia dawno zapomniana (współredaktor, 2014), Bildung – Moral – Demokratie (współautor, 2015), Kształcenie – moralność – demokracja (współautor, 2018), Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (współautor, 2019). Jego zainteresowania badawcze obejmują filozofię wychowania, wychowanie moralne, teorię nauczania w szkołach średnich.

     

  • Joanna Pękala - Uniwersytet Warszawski

    Joanna L. Pękala – dr hab. doktor nauk społecznych na kierunku pedagogika, adiunkt na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jest wieloletnim nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Zainteresowania badawcze autorki obejmują kształcenie nauczycieli, zagadnienia etyczne związane z pracą nauczyciela oraz kształcenie nauczycieli. Wybrane publikacje: Etos nauczycieli dzisiaj: oczekiwania i opinie (2018), Etos nauczycieli – mit czy rzeczywistość? (2017), Kompetencje etyczne nauczyciela (2017), Nauczyciele a dziecko – oczekiwania i motywacje (2015), Nauczyciel dziś – pedagog czy edukator (2014), Dylematy współczesnego polskiego nauczyciela (2012).

     

Bibliografia

Benner D. et al., Kształcenie – moralność – demokracja. Teorie i koncepcje wychowania i kształcenia moralno-etycznego i ich związki z etyką i polityką, Warszawa 2018.

Benner D., Nikolova R., Stan umiędzynarodowienia badania ETiK i jego koncepcja teoretyczno-empiryczna, “Forum Pedagogiczne”, 2016, 2 (1), pp. 19–35.

Bodnar A., Dostępność lekcji religii wyznań mniejszościowych i lekcji etyki w ramach systemu edukacji szkolnej. Analiza i zalecenia, “Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich”, 2015, 6. Retrieved March 1, 2020, from: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/BIULETYNRZECZNIKAPRAWOBYWATELSKICH2015nr6.pdf.

Bodnar A., RPO w sprawie szkół, uczniów, rodziców i nauczycieli. Przykłady spraw z kadencji 2015–2019, 2019. Retrieved March 1, 2020, from: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/RPOwsprawie szkół.pdf. CBOS, Młodzież 2018, M. Grabowska, M. Gwiazda (eds.), Warszawa 2019.

Etyka w Szkole (n.d.). Retrieved March 1, 2020, from: https://www.etykawszkole.pl/.

Hejnicka-Bezwińska T., Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej (w poszukiwaniu logiki zmian), Warszawa 2015.

Madalińska-Michalak J.M., Jeżowski A.J., Etyka i religia jako przedmioty nauczania: konkurencyjność czy komplementarność? “Forum Oświatowe”, 2018, 30 (2), pp. 219–241. Retrieved March 1, 2020, from: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/655/416.

Madalińska-Michalak J.M., Jeżowski A.J., Więsław Sz., Etyka w systemie edukacji w Polsce, Warszawa 2017.

Muszyński H., Wychowanie moralne w zespole, Warszawa 1974. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych, Dz.U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, Dz.U. z 2014 r., poz. 478.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. z 2018 r., poz. 467.

Sprawa Grzelak przeciwko Polsce (skarga nr 7710/02). Retrieved March 1, 2020, from: http://trybunal.gov.pl/polskie-akcenty-w-orzecznictwie-miedzynarodowym/rada-europy-europejski-trybunal-praw-czlowieka/w-sprawach-polskich/art/8251-sprawa-grzelak-przeciwko-polsce-skarga-nr-7710-02-wyrok-z-15czerwca-2010-r/.

Stępkowski D., Kształcenie religijne w publicznym interesie. Perspektywa pedagogiki ogólnej, “Przegląd Pedagogiczny”, 2018, 2, pp. 103–119.

Stępkowski D., School Moral Education: Does Scholastic Ethical Instruction Need Its Own ‘Morality’?, [in:] Kudláčová B., Rajský A. (eds.), Education and “Pädagogik” – Philosophical and Historical Reflection, Berlin 2019.

Suchodolski B., O program świeckiego wychowania moralnego, Warszawa 1961.

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować