Edukacja medialna jako forma przekazywania wartości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_07rm

Słowa kluczowe:

edukacja medialna, aksjologia, wartości, nauczyciel, hierarchia wartości

Abstrakt

W artykule skoncentrowano się na problematyce powiązań edukacji medialnej z aksjologią. Konieczność włączenia wartości w poczet zagadnień związanych z edukacją medialną, wychowaniem skonfrontowano z medialnymi karykaturami wartości, czyli z sytuacjami, w których mamy do czynienia z ośmieszaniem wartości w mediach bądź z szerzeniem ich błędnych, zakłamanych definicji. W kolejnej części pracy ukazano, jak edukacja medialna może stawać się narzędziem do przekazywania wartości uczniom szkół każdego szczebla. Przeanalizowano również zagadnienie osobowości nauczyciela jako jednostki pełniącej funkcję nie tylko pedagoga, ale także edukatora medialnego i edukatora wartości, wskazując na sposoby łączenia i przenikania się tych dziedzin wychowania.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Renata Matusiak - Uniwersytet Opolski

    Renata Matusiak (Uniwersytet Opolski) – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt, pedagog w poradni psychologiczno-pedagogicznej w Tarnobrzegu. Zainteresowania naukowe: profilaktyka społeczna, zachowania ryzykowne, uzależnienia, media w pracy z dziećmi.

Bibliografia

Bilicka B., Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Braun-Gałkowska M., Ulfik-Jaworska I., Zabawa w zabijanie. Oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci, Gaudium, Lublin 2002.

Czerniec I., Łukasik M., Sitarczyk M., Tuszyńska-Bogucka W., Media – przyjaciel czy wróg dziecka?, eMPi2, Poznań 2006.

Ćwikliński A., Aksjologia w teorii i praktyce edukacyjnej, [w:] A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Wartości, wychowanie, kształcenie, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2017.

Długosz P., Młodzież pogranicza w cyfrowej rzeczywistości, [w:] M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, Nomos, Kraków 2010.

Drzewiecki P., Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Program nauczania edukacji medialnej dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z opracowaniem metodycznym, Otwock–Warszawa 2010.

Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A., Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa 2010.

Juszczyk S., Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003. Karykatura, [w:] Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/szukaj/karykatura.html [dostęp: 7.02.2022].

Łęcicki G., Edukacja medialna w służbie katechezy, „Kultura, Media, Teologia” 2011, nr 4.

Miłoń M., Tuszyńska L., Rola mass mediów w edukacji dla zrównoważonego rozwoju, [w:] W. Tanaś, W. Welskop (red.), Mass media we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2019.

Nowicka E., Rola rodziców i nauczycieli w edukacji medialnej, „Dyskurs Młodych Andragogów” 2015, vol. 16, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-77e3d0ac-373f-48db-98e2-8b7c3f2b2138 [dostęp: 25.11.2020].

Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna: podręcznik akademicki. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Smyl W., Szkolna edukacja medialna, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_ Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s95-108/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s95-108.pdf [dostęp: 25.11.2020].

Strykowski W., Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, [w:] J. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, IFiS PAN, Warszawa 2012. Wartości kontra media, https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/wartosci-kontra-media [dostęp: 25.04.2020].

Wartości w mediach, http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/wartosci-w-mediach [dostęp: 25.04.2020].

Woźniak K., Kompetencje nauczyciela w procesie edukacji medialnej, http://knm. uksw.edu.pl/kompetencje-nauczyciela-procesie-edukacji-medialnej [dostęp: 15.12.2020].

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Edukacja medialna jako forma przekazywania wartości. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/20, 105-115. https://doi.org/10.25312/2083-2923.20/2021_07rm