Trudne zachowania u dzieci w wieku przedszkolnym – nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym czy błędy w procesie wychowawczym?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_37-53

Słowa kluczowe:

trudne zachowania u dzieci w wieku przedszkolnym, zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, błędy wychowawcze, wczesna interwencja

Abstrakt

W artykule zostały omówione wybrane aspektach związane z manifestowaniem trudnych zachowań przez dzieci w wieku przedszkolnym. Zachowania te mogą wynikać z pewnych nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym oraz błędów popełnianych przez dorosłych w procesie wychowawczym. Trudności w zachowaniu choć często uciążliwe dla funkcjonowania samego dziecka oraz jego rodziców i nauczycieli nie są niepełnosprawnościami. Pomimo, że częściowo uwarunkowane są one biologicznie w dużej mierze jednak zależne są od sposobu wychowywania. W artykule zostały zawarte wskazówki dla rodziców i nauczycieli, jak należy postępować z dziećmi, aby zminimalizować trudne zachowania oraz ograniczyć ryzyko ich wystąpienia. Udzielenie wczesnego wsparcia dziecku sprzyja lepszemu funkcjonowaniu w przyszłości, bo zapewnia bardziej harmonijny rozwój, ułatwia naukę, a w dorosłości zwiększa szanse na satysfakcjonujące życie w społeczeństwie.

Biogram autora

  • Karolina Skarbek - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

    Karolina Skarbek – dr nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, psycholog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Prowadzi badania naukowe w zakresie uzdolnień matematycznych dzieci, prawidłowości procesu uczenia się, diagnozy dziecka. Ponadto pracuje jako psycholog w jednej z warszawskich poradni psychologiczno-pedagogicznych, gdzie zajmuje się diagnozą i terapią dzieci, wspieraniem rodziców, a także współpracuje z nauczycielami przedszkoli.

Bibliografia

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2001.

Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, część I, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2003.

Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

Kendall P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.

Kwaśny A., Trąbińska-Haduch M., Być mamą, materiały szkoleniowe, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2001.

Nartowska H., Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1980.

Nartowska H., Zestawienie charakterystycznych objawów zaburzeń i zabiegów wyrównawczych, [w:] M. Dunin-Wąsowicz (red.), Vademecum nauczyciela sześciolatków, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1980.

O’Regan F.J., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Liber, Warszawa 2005.

Pileccy W. i J. (red.), Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003.

Piotrowicz R., W poszukiwaniu interdyscyplinarnego modelu wsparcia małego dziecka i rodziny, [w:] R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Popielarska A., Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa 2000.

Przewęda R., Rozwój motoryczny, [w:] A. Jaczewski (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

Rudkowska G., Uczniowie z trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym, [w:] W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.

Sakowska J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, Wydawnictwo CMPP-P MEN, Warszawa 1999.

Serafin T., Wybrane aspekty dotyczące możliwości prowadzenia działań wspierających rozwój małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych oraz ich rodzin, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

Siemek D., Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1987.

Spionek H., Problemy rozwojowe i wychowawcze wczesnego dzieciństwa, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1972.

Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012.

Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.

Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wydawnictwo BiFolium, Lublin 1999.

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Trudne zachowania u dzieci w wieku przedszkolnym – nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym czy błędy w procesie wychowawczym?. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 37-53. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_37-53