Baśnie jako przestrzeń socjalizacji – na przykładzie baśniowego wizerunku matki

Autor

  • Roksana Pilawska Uniwersytet Wrocławski Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_13rp

Słowa kluczowe:

baśń, socjalizacja, wizerunek matki

Abstrakt

 Baśnie, wraz z mitami i przypowieściami biblijnymi, budowały podstawy ludzkiej świadomości. Zostały w nich nagromadzone marzenia i doświadczenia wielu pokoleń. Czy w dzisiejszej rzeczywistości doby Internetu i wszechobecnych mediów, te fantazyjne historie nadal odgrywają istotną rolę w procesie socjalizacji młodego pokolenia? W poniższej pracy próbowałam udzielić odpowiedzi na to pytanie, dokonując analizy archetypowego wizerunku matki w baśni o Kopciuszku i Królewnie Śnieżce. Za teksty źródłowe przyjęłam literackie wersje obu utworów autorstwa braci Grimm oraz opowiadanie Kopciuszek, czyli pantofelek z popielniczki Charlesa Perraulta. Uwzględniając współczesną istotną rolę mediów w procesie inkulturacji społeczeństwa, zdecydowałam się także odwołać do wersji animowanych tych baśni stworzonych przez wytwórnię Walt Disney Company. W celu zaprezentowania odmiennej interpretacji roli macochy w Królewnie Śnieżce odniosłam się również do filmu fabularnego w reżyserii Michaela Cohna pod tytułem Snow White: A Tale of Terror? z 1997 roku. Wedle przyjętych założeń skoncentrowałam się na określeniu roli kontrastu pomiędzy baśniową kochającą matką a niegodziwą macochą w procesie rozwoju i socjalizacji dziecka.

Biogram autora

  • Roksana Pilawska - Uniwersytet Wrocławski

    Roksana Pilawska – magister, absolwentka studiów pedagogicznych na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania naukowe: pedagogika kultury popularnej; rozwój moralny dziecka, rola kultury w procesie socjalizacji i wychowania dziecka; film animowany; baśń i literatura dziecięca.

Bibliografia

Baluch A., Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Universitas, Kraków 2005.

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1996.

Bogunia-Borowska M., Gender studies w przedszkolu, „Kultura Popularna”, nr 1(15)/ 2006.

Jakubowski W., Edukacja i kultura popularna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.

Jung C.G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1976.

Konieczna E., Baśń w literaturze i filmie. Rola baśni filmowej w edukacji filmowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Universitas, Kraków 2005.

Krasoń K., Baśniowe odkrywanie znaczeń jako wspomaganie rozwoju dziecka, [w:] J. Papuzińska, G. Leszczyński (red.), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI wieku, Wydawnictwo CEBiD, Warszawa 2002.

Krzyżanowski J., W świecie bajki ludowej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1980.

Pilawska R., Od Kopciuszka do żony ze Stepford. O archetypowym i disnejowskim wzorcu baśniowej kobiecości, „Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja”, nr 3(83)/2018.

Ptaszyńska E., Znaczenie baśni oraz bajki w życiu dziecka, http://www.czytanie.pl/index.php?strona=008/basnie (dostęp: 16.12.2015).

Siara O., Wierzbicka M., Analiza strukturalna Kopciuszka i Królewny Śnieżki, http:// www.antropologia.isns.uw.edu.pl/?page_id=60 (dostęp: 16.02.2017).

Tychmanowicz A., Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia–Psychologia”, nr 3(31)/2018.

Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja przez dzieci, [w:] H. Skrobiszewska (red.), Baśń i dziecko, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1978.

Wortman S., Baśń w literaturze i życiu dziecka. Co i jak opowiadać?, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1958.

Woźniak A., Wizerunek kobiety w baśniach, jej rola i znaczenie, http://hamlet.edu.pl/ wozniak-kobiety-w-basniach (dostęp: 16.02.2017).

Wójcik-Dudek M., Archetyp, baśń… O (nie)szkolnym alfabecie baśni, [w:] H. Synowiec (red.), Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 2014.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Baśnie jako przestrzeń socjalizacji – na przykładzie baśniowego wizerunku matki. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/15, 187-198. https://doi.org/10.25312/2083-2923.15/2019_13rp