The role of cinema in raising awareness in western societies about the situation of women in Iran

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.26_klp

Keywords:

Iranian cinema, women’s rights, Islamic revolution, censorship, patriarchy

Abstract

The article discusses the role of Iranian cinema in shaping Western societies’ awareness of the situation of women in Iran. Despite strict censorship and political restrictions, Iranian cinematography portrays the harsh reality faced by women living under the Islamic regime, as well as their struggle for rights and dignity. The article analyzes films by renowned directors such as Asghar Farhadi, Marjane Satrapi and Ali Abbasi, which depict the challenges female protagonists face in oppressive social norms. The author emphasizes the importance of cinema as a tool of resistance against patriarchal structures and as an inspiration for social change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Klaudia Pańczyszyn, University of Human and Economics in Lodz

    A graduate of the BA program in Cultural Studies at the University of Humanities and Economics in Lodz. She is the author of a bachelor’s thesis titled The Representation of Women in Iranian Cinema Based on Selected Films by Asghar Farhadi. Her research interests focus on contemporary Iranian cinema and American independent cinema. She is the co-creator and co-organizer of the auteur film series Porozmawiaj z nią at Kino Nowe Horyzonty in Wrocław, which aims to analyze feminist themes in contemporary cinema.

References

A Police Chief Incarcerated. Prostitute Scandal Rattles Tehran Government, „Spiegel”, 28.04.2008, https://www.spiegel.de/international/world/a-police-chief-incarcerated-prostitute-scandal-rattles-tehran-government-a-550156.html [dostęp: 22.06.2024].

Andrusiewicz K.M., Rewolucja islamska w Iranie. Przyczyny – przebieg – konsekwencje, „Konteksty Społeczne” 2013, t. 1, s. 25–35.

Ebadi S., Broniłam ofiar. Pamiętniki z Iranu, Świat Książki, Warszawa 2007.

Ebadi S., Kiedy będziemy wolne: moja walka o prawa człowieka, Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2017.

Iran, 2024 RSF Press Freedom Awards In Washington, Dc On 12/3, https://rsf.org/en/country/iran [dostęp: 13.06.2024].

Kanafa Ł., Mleko zemsty. Rozmowa z twórcami filmu „Ballada o białej krowie”. Łukasz Kanafa w rozmowie z Behtashem Sanaeehą oraz Maryam Moghaddam, „Kultura Liberalna” 2021, nr 672(46), https://kulturaliberalna.pl/2021/11/23/mleko-zemsty-wywiad-behtash-sanaeeha-maryam-moghaddam-ballada-o-bialej-krowie/ [dostęp: 4.03.2024].

Kapuściński R., Szachinszach, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2016.

Kozłowski P., Iran cofa prawa kobiet o dekady. Nowa ustawa wprowadza drakońskie kary, 2.09.2023, https://wiadomosci.dziennik.pl/swiat/artykuly/9288964,iran-cofa-prawa-kobiet-o-dekady-nowa-ustawa-wprowadza-drakonskie-kary.html [dostęp: 4.03.2024].

Mandanipour Sh., Irańska historia miłosna. Ocenzurowano, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010.

Młoda kobieta zmarła po zatrzymaniu przez policję religijną. Irańczycy wychodzą na ulice, TVN24 BiS, 18.09.2022, https://tvn24.pl/swiat/iran-smierc-mahsy-amini-po-zatrzymaniu-przez-policje-religijna-protesty-w-iranskich-miastach-st6118581 [dostęp: 4.03.2024].

Nafisi A., Czytaj niebezpiecznie. Wywrotowa siła literatury na dzisiejsze czasy, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2023.

Poznajcie Zar Amir Ebrahimi – serce i gniew „Holy Spider”, 13.02.2023, https://gutekfilm.pl/poznajcie-zar-amir-ebrahimi [dostęp: 4.03.2024].

Unveiled: Art and Censorship in Iran, Article XIX, Londyn 2006, https://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/iran-art-censorship.pdf [dostęp: 29.02.2024].

Vannuccini V., Różowy to kolor Persji. Sen o islamskiej demokracji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2007.

Wiącek E., Rozstania, powroty, tajemnice – autorskie kino Asghara Farhadiego, Wydawnictwo Attyka, Kraków 2013.

Akrami J., A Cinema of discontent [film], Jam-Hi Productions, USA, Iran 2013.

Farhadi A., Chaharshanbe-soori [film], Boshra Film, Iran 2006.

Farhadi A., Darbareye Elly [film], Dreamlab, Iran 2009.

Keshavarz M., The Persian Version [film], MaraKesh Films, A Bigger Boat, AgX, Archer Gray, USA 2023.

Kiarostami A., Copie conforme [film], Abbas Kiarostami Productions, Anglo-Belge Special Risks NV, Artémis Productions, Włochy, Francja, Belgia, Iran 2010.

Moghadam M., Sanaeeha B., Ghasideh Gave Sefid [film], Filmsazan Cooperation, Iran, Francja 2020.

Newell M., Prince of Persia: The Sands of Time [film], Jerry Bruckheimer Films, Walt Disney Pictures, USA 2010.

Nowrasteh C., The Stoning of Soraya M. [film], Roadside Attractions, Fallen Films, Mpower Distribution, Prime Meridian Pictures, USA 2008.

Paronnaud V., Satrapi M., Persepolis [film], 2.4.7. Films, Celluloid Dreams, Centre National de la Cinématographie (CNC), Francja, USA 2007.

Scott R., Body of Lies [film], Warner Bros., USA, Wielka Brytania 2008.

Soozandeh A., Teheran Taboo [film], Coop99 Filmproduktion, Austria, Niemcy 2017.

Published

2025-01-30

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The role of cinema in raising awareness in western societies about the situation of women in Iran. (2025). Kultura I Wychowanie, 2/26, 143-160. https://doi.org/10.25312/kiw.26_klp