Promoting reading among children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/kiw.26_jacz

Keywords:

children’s reading, promotion of reading culture, literary values, children’s literature

Abstract

An important task relating to the youngest readers and recipients of literature is to encourage them to read books and magazines. This study presents the conclusions and results of research conducted using a qualitative method along with the interpretation and analysis. The problem of the disappearance of interest in serious fictional literature motivates the search for new ways to promote reading among children. The article considers the value of children’s literature, outlines the current reading crisis and ways to promote a reading culture among the youngest readers of literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jan Czechowski, Małopolska Uczelnia Państwowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu

    Assistant professor at the Institute of Humanities and Social Sciences at the Capt. Witold Pilecki Malopolska State University in Oświęcim. He gained research and teaching experience at the Jagiellonian University, the Pedagogical University of Cracow, the B. Czech Academy of Physical Education in Cracow, the Social Academy of Sciences in Łódź, the Higher School of Security in Poznań, University of Humanities and Economics in Lodz, the B. Jański Higher School in Cracow, the Tarnów Higher School in Tarnów, the Contemporary Music School in Cracow. He is the author of 70 publications and has participated in national and international conferences. His research interests include the field of sports pedagogy, axiology of education, educational literature for young recipients, and interpersonal relations.

References

Berelson B., O analizie treści, [w:] L. Gardner (red.), Handbook of Social Psychology, t. 1, Addison-Wesley Publishing Co., Londyn 1959, s. 488–518.

Bortnowski S., Spór z polonistyką szkolną: szkice publicystyczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.

Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Leksykon literatury dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Filii Kieleckiej WSP w Piotrkowie, Piotrków Trybunalski 1999.

Gallagher K., Jak zachęcać do czytania: mini-lekcje dla uczniów gimnazjum i liceum, Wydawnictwo Sukurs, Gdańsk 2007.

Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Biblioteka Analiz, Warszawa 2008.

Górecka D., Sztombka E., Urbaniak I., Praca z tekstem, czyli analiza i interpretacja tekstu literackiego, Wydawnictwo Annał, Łódź 2001.

Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2009.

Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Świat Książki, Warszawa 2014.

Mikołajewski J., Kartka za kartką. Rozmowa z Joanną Papuzińską, https://wyborcza.pl/7,75517,1919862.html [dostęp: 23.11.2016].

Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej, Warszawa 2007.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995.

Stasińska B., Czytelnictwo i dostęp do książki. Raport Obywateli Kultury, Obywatele Kultury 2010.

Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.

Zając M., Promocja książki dziecięcej, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2000.

Published

2025-01-30

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Promoting reading among children. (2025). Kultura I Wychowanie, 2/26, 47-61. https://doi.org/10.25312/kiw.26_jacz