The role of media education in the process of preparing children and adolescents for the rational use of virtual space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.21_03gcmgt

Keywords:

media, mass media, multimedia, electronic media, information and communication technologies, virtual space, cyber space, teacher, media education, media compeences

Abstract

Electronic media has become an important pillar of the education and upbringing process of the young generation in the modern world. The virtual world is a very important living space and, at the same time, a space for the socialization and educational of children and adolescents. The augmentation of the didactic and educational process by modern information and communication technologies is already quite advanced and continues to take new forms, offering new, unlimited possibilities. However, it should not be forgotten that the use of virtual space by a young person is also burdened with a fairly extensive catalogue of threats and dangers. Therefore, it is extremely important to reflect on the specificity of the education process that may be supported through the use of the Internet and computers. It is considered extremely important from the pedagogical point of view to educate young users in the rational use of the opportunities offered by the mass media. Properly organized and systematically conducted media education plays a huge role in these activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Grażyna Cęcelek, State University of Stefan Batory

    Grażyna Cęcelek – doctor of humanities in the field of pedagogy, professor at the Stefan Batory University. She is the author and co-editor of pedagogical monographs and around 150 academic articles relating to social pedagogy, care and education, social rehabilitation, safety pedagogy, as well as in the area of inclusive education, permanent education, e-education, media pedagogy and educational and vocational counselling – published in Polish and foreign periodicals and academic monographs.

  • Małgorzata Gogolewska-Tośka, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa – Filia Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku

    Małgorzata Gogolewska-Tośka – doctor of humanities in the field of political sciences, teacher appointed in the first stage of education. She is the author and co-author of various articles, mainly on regional topics. As part of her research, she deals with areas related to elementary education.

References

Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Bednarek J., Podstawy kształcenia multimedialnego, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2005.

Cęcelek G., Kształcenie ustawiczne jako wymóg konieczny współczesnej rzeczywistości, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2012, nr 7(77).

Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Bednarek J., Podstawy kształcenia multimedialnego, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2005.

Cęcelek G., Kształcenie ustawiczne jako wymóg konieczny współczesnej rzeczywistości, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2012, nr 7(77).

Dylak S., Kompetencje medialne jako ważny nurt w edukacji humanistycznej, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2004.

Gajda J., Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1997.

Hankała A., Psychologiczne i społeczne zagrożenia związane z zastosowaniem mediów i technologii informatycznej w edukacji, [w:] M. Tanaś (red.), Pedagogika @ środki informatyczne i media, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

Izdebska J., Dziecko i świat mediów elektronicznych, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 3. Izdebska J., Mass media i multimedia – dominująca przestrzeń życia dziecka, [w:] E. Murynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Kramek Z., Smela K., Współczesne technologie kształcenia, [w:] A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Ławniczak J., Edukacja medialna w szkolnych programach nauczania w Anglii i Niemczech, NEODIDAGMATA 27/28, Poznań 2005.

Łęcicki G., Edukacja medialna jako istotna cecha nowoczesnego społeczeństwa, „Kultura – Media – Teologia” 2010, nr 3.

Madalińska-Michalak J., Filary pracy a kompetencje nauczyciela, [w:] J. Madalińska-Michalak, Pikuła N., Białożyt K. (red.), Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty, Wydawnictwo Scriptum, Warszawa 2017.

Madalińska-Michalak J., Kompetencje przywódcze dyrektora szkoły – wyzwania wobec teorii i praktyki, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. LXI, 2016, nr 4.

Malec A., O przestrzeniach profesjonalnych kompetencji współczesnego nauczyciela, [w:] Z. Zacłony (red.), Kompetencje zawodowe nauczyciela w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2013.

Masterman L., Teaching the media, MPG Books Ltd, Bodmin, Cornwall 2001. Media Literacy: Essentials Survival Skills for the New Millenium, http://www.oise. utoronto.ca/orbit/mediaed_sample.html [dostęp 10.02.12].

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2001.

Murawska E., Kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczycieli, [w:] R. Parzęcki (red.), Dyskusja o nauczycielu, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2003.

Ogonowska A., Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”, Kraków 2003.

Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.

Siemieniecka D., Internet w edukacji, [w:] B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Siemieniecki B., Przedmiot i zadania mediów w edukacji, [w:] Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Strykowski W., Kąkolewicz M., Ubermanowicz S., Kompetencje nauczycieli edukacji medialnej, NEODIDAGMATA 29/30, Poznań 2008.

Strykowski W., Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy. Media a edukacja, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2004.

Strykowski W., Potrzeba i program edukacji medialnej, [w:] W. Strykowski, A. Zając (red.), Nowoczesna technika w kulturze – nauce – oświacie, Wojewódzki Ośrodek Kultury w Tarnowie, Tarnów 1995.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Tanaś M., Wprowadzenie, [w:] M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2005. Wenta K., Kwalifikacje nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej, [w:] B. Siemieniecki, Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Wenta K., Metodyka wykorzystania technologii informacyjnej i edukacji medialnej w kształceniu nauczycieli, [w:] B. Siemieniecki, Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE L C 189/1).

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The role of media education in the process of preparing children and adolescents for the rational use of virtual space. (2024). Kultura I Wychowanie, 1/21, 37-55. https://doi.org/10.25312/2083-2923.21_03gcmgt