The area of personal development as one of the areas of exclusion of older people

Authors

  • Aleksandra Sobczyk-Kubiak University of Lodz Author

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_119-13

Keywords:

ageism, personal development, old age

Abstract

 Old age is a period of human life, in which may occur many physiological, psychological and social changes. Individual faces the challenge typical for this period of development: retirement, adaptation to old age, transcendental wisdom and finally preparation for departure. Aging individuals are affected by phenomenon like ageism or gerontophobia. Aging process hasn’t changed over the years, but the way in which people are becoming old and circumstances of aging have altered a lot. Modern civilization of the youth and technology, force the elderly people to take a new tasks: operation new devices, functioning in new digital environment. It’s the time of intensive learning, not giving up can lead to digital exclusion. Personal development is other factor of digital exclusion and marginalization. Moreover, the offer of an employment do not take into consideration needs of elderly people and the way to access to it may impede entering to labour market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aleksandra Sobczyk-Kubiak, University of Lodz

     MA Aleksandra Sobczyk-Kubiak – psychologist, sociologist and pedagogue, life coach and personal development trainer. Since 2016, Ph.D. student at the Institute of Sociology at the Faculty of Economics and Sociology of the University of Lodz. She is interested in the impact of individual and cultural exertion, behavioral dependence, positive psychology, personal development and growth. Prefers narrative methods of working with a human. Specialist in Rational Behavioral Therapy.

References

Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1995.

Borkowski R., Cywilizacja. Technika. Ekologia. Wybrane problemy XX wieku, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2001.

Bromley D., Psychologia starzenia się, PWN, Warszawa 1969.

Brzezińska A., Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2005.

Doktorowicz K., Społeczności wirtualne – cyberprzestrzeń w poszukiwaniu utraconych więzi, http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0095/059-066.html (dostęp: 7.06.2017).

Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Wykluczenie_spo%C5%82eczne (dostęp: 30.08.2017).

Etcoff N., Przetrwają najpiękniejsi. Wszystko, co nauka mówi o ludzkim pięknie, Wydawnictwo CIS, Warszawa 2002.

Gulla B., Tucholska K., Psychologia pozytywna: cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji, [w:] Studia z psychologii KUL, Tom 14, 2007, s. 133–152.

Hamilton I., Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Zysk i Spółka, Poznań 2006.

Mamak-Zdanecka M.,”Pomyślne starzenie się” w wymiarze demograficznym, społecznym, gerontologicznym, [w:] M. Synowiec-Piłat, B. Kwiatkowska, K. Borysławski (red.), Inkluzja czy ekskluzja? Człowiek stary w społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytet Medyczny, Wrocław 2015, s. 19–36.

Miszczak E. Aktywność seniorów sposobem przeciwdziałania negatywnym skutkom procesu starzenia się, [w:] D. Kałużna, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów XXI wieku. Ku aktywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 24–33.

Młynarska M., Jakość podeszłego wieku: jesień życia między gerotranscendencją, postawą kidult i poświęceniem, „Wspólne Tematy”, nr 11–12/2008, s. 20–28.

Nelson T., Ageism and discrimination, [w:] J. Birren (red.), Encyclopedia of Gerontology, Wydawnictwo Academic Press, San Diego 2007.

Nosal P., Technologia i sport, Wyd. Naukowe Katedra, Poznań 2014. Scharlach A., Robinson B., Curriculum Module on the Aging Process University of California, http://garnet.berkleley.edu/ageing/ModuleProcess.html (dostęp: 3.03.2015).

Sobczyk-Kubiak A., Młodość czy dojrzałość – co jest wartością we współczesnym świecie?, [w:] J. Zimny (red.), Współczesne zagrożenia – wyzwania i działania, KUL, Stalowa Wola 2016.

Steuden S., Psychologia starzenia się, PWN, Warszawa 2011.

Straś-Romanowska M., Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia, PWN, Warszawa 2004, s. 263–292.

Sygit E., Dlaczego dyskryminujemy osoby starsze, „Psychogeriatria Polska”, nr 5(4)/2008, s.153–158.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004.

Szukalski P. Stan zdrowia Polek i Polaków na przedpolu starości, [w:] P. Szukalski (red.), To idzie starość. Postawy osób w wieku przedemerytalnym. Raport z badań, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2008, s. 7–29.

Zakowicz I., Starzenie się w kulturze młodości. Wybrane strategie obrazowania starości w reklamie. „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 2/2012, s. 391–398.

Zierkiewicz E, Kowalczyk I., Konsumentka czy konsumowana, „Kultura Popularna”, nr 2/2002, s. 119–124.

https://www.i-slownik.pl/5923,wykluczenie-cyfrowe-e-wykluczenie-podzial-cyfrowy/ (dostęp: 7.06.2017).

http://krystynakieler.pl/czym-jest-rozwoj-osobisty/ (dostęp: 7.06.2017).

http://blog.krolartur.com/rop-1-1-czym-jest-rozwoj-osobisty/ (dostęp: 17.08.2017).

Downloads

Published

2018-07-26

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The area of personal development as one of the areas of exclusion of older people. (2018). Kultura I Wychowanie, 12, 119-130. https://doi.org/10.25312/2083-2923.12/2017_119-13