Mentor – Kazimierz Twardowski in the eyes of his students

Authors

  • Magdalena Hinc-Wirkus Casimir the Great University in Bydgoszcz Author

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_19-29

Keywords:

Kazimierz Twardowski, mentor, Lvov-Warsaw School

Abstract

Polish pedagogy has had many eminent scholars who can be called mentors. The first generation of Polish teachers had to start from the bottom when initiating Polish pedagogy at institutions of higher education. In this reality Kazimierz Twardowski was moulded. Twardowski managed to educate many outstanding, accomplished scholars of Polish pedagogy. At the beginning of the 20th century Twardowski, or the Lvov school, started to be talked about and he was an influence on philosophical centres at Polish universities after Poland regained independence. Kazimierz Twardowski was an intellectual and moral authority, he was a man – institution in Polish academic research during the first half of the 20th century. This article examines Twardowski from the perspective of memories of his students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Magdalena Hinc-Wirkus, Casimir the Great University in Bydgoszcz

    Magdalena Hinc-Wirkus is a doctoral student in Pedagogy at the Kazimierz Wielki University of Bydgoszcz (Unit of Special Needs Education and Speech Therapy). She is interested in special needs education and the pedagogy of leisure time. She is a graduate of Childcare and School Counselling Pedagogy, Social Rehabilitation Pedagogy and Oligophrenic Pedagogy. She holds a Prime Minister‘s scholarship. She is interested in leisure time and the everyday life of persons with intellectual disability. She works as an Oligofrenic Educationalist with children with autism and their families.

References

Betti A., Kazimierz Twardowski, [w:] E.N. Zalta, Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/twardowski/ (dostęp: 05.01.2018).

Hejnicka-Bezwińska T., Ramy czasowe i kategorialne badań nad biografiami i pokoleniami polskich pedagogów, [w:] M. Szczepska-Pustowska M. Lewartowska-Zychowicz, A. Kożyczkowska (red.), Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno- -edukacyjne uwarunkowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

Kazimierz Twardowski http://pl.wikipedia.org/wiki/Kazimierz_Twardowski (dostęp: 05. 01. 2013).

Kotarbiński T., O Kazimierzu Twardowskim, [w:] K. Twardowski, Wybrane pisma filozoficzne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.

Kotarbiński T., Wybór pism, t. II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958.

Michałowski K., Wspomnienia, (br.), http://www.lwow.home.pl/michalowski.html (dostęp: 05.01.2018).

Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.

Ossowska M., Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Daimonion, Lublin 1992.

Pilch T. (pod. red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., t. III, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2004.

Theresianum, https://www.theresianum.ac.at/en/stiftung (dostęp: 4.01.2018).

Twardowski K., O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.

Tytko M.M., Mistrz i uczeń – filozofia kształcenia akademickiego pedagogów, https://www. wuj.pl/UserFiles/File/artykuly-otwarte/mistrz-i-uczen.pdf (dostęp: 07.01.2018).

Witwicki W., Kazimierz Twardowski, „Przegląd Filozoficzny”, Warszawa 1920, XXIII.

Woleński J., Kazimierz Twardowski, [w:] M.A. Krąpiec M.A., A. Lobato, A. Maryniarczyk, P. Jaroszyński, H. Kiereś, Z.J. Zdybicka (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/t/twardowski.pdf (dostęp: 05.01.2018).

Downloads

Published

2018-05-12

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Mentor – Kazimierz Twardowski in the eyes of his students. (2018). Kultura I Wychowanie, 1/13, 19-29. https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_19-29