Pedagogy and media education in contemporary education

Authors

  • Renata Matusiak Maria Curie-Skłodowska University in Lublin Author

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_147-155

Keywords:

media pedagogy, media education, media literacy, cyberculture

Abstract

Contemporary reality is a product and an element of cyberculture. The world is suspended in virtual reality, which not only penetrates the real world but becomes its creator. Media pedagogy, supported by media literacy, seems to be the key to the ordering of social reality. Education in shaping media competences is one of the main tasks of current education. Properly trained media education and media literacy will allow for the effective use of the media and will enable people to create cyberculture in a responsible and conscious way. At present, however, media education in Poland is not developing in a desirable way. The article deals with the need for media pedagogy and the importance of education in the development of cyberculture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Renata Matusiak, Maria Curie-Skłodowska University in Lublin

    Renata Matusiak (PhD student at the Maria Curie-Sklodowska University in Lublin) – Master’s degree in sociology at the John Paul II Catholic University in Lublin. She studied social prevention and addiction therapy, criminology, pedagogical preparation. She is the president of KND “Ars Educandi”, and is an organiser and participant of numerous international and national academic conferences, editor of collected works, and the author of academic articles. Research interests: media education, new media, cybercrime, network security.

References

Bandura L., Pedagogika medialna, „Ruch Pedagogiczny”, 1983, nr 3–4.

Bartorowska H., Kultura informacyjna, czy tylko edukacja informacyjna?, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Czerski W., Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017.

Ejsmont M., Kosmalska B., Wychowawcze możliwości oddziaływania nowych i starych mediów, [w:] J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005.

Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Matusiak R., Bezpieczeństwo w sieci jako element edukacji medialnej, „Kognitywistyka i media w edukacji”, 2016/2.

Matusiak R., Potrzeba i realizacja edukacji medialnej we współczesnej szkole, [w:] K. Sigda, K. Kozioł, R. Matusiak (red.), Współczesne konteksty edukacji medialnej, patriotycznej i społecznej, Wydawnictwo REGIS, Lublin 2017.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne PWN-WNT, Warszawa 2004.

Ogonowska A., Edukacja medialna – klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2003.

Osmańska-Furmanek W., Komputer jako medium w procesie edukacji całożyciowej, [w:] S. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Penkowska G., Wprowadzenie do tematyki edukacji medialnej, [w:] G. Penkowska (red.), Społeczne konteksty edukacji medialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013.

Sawicka T., Edukacja medialna i czytelnicza, Wydawnictwo Bea-Bleja, Toruń 2000.

Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Strykowski W., Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, [w:] S. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 2006.

Zając A., Czwarta fala przemian cywilizacyjnych – Rewolucja NBIC – wyzwaniem dla edukacji, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010.

Downloads

Published

2018-05-12

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Pedagogy and media education in contemporary education. (2018). Kultura I Wychowanie, 1/13, 147-155. https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_147-155