Pedagogy and media education in contemporary education
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_147-155Keywords:
media pedagogy, media education, media literacy, cybercultureAbstract
Contemporary reality is a product and an element of cyberculture. The world is suspended in virtual reality, which not only penetrates the real world but becomes its creator. Media pedagogy, supported by media literacy, seems to be the key to the ordering of social reality. Education in shaping media competences is one of the main tasks of current education. Properly trained media education and media literacy will allow for the effective use of the media and will enable people to create cyberculture in a responsible and conscious way. At present, however, media education in Poland is not developing in a desirable way. The article deals with the need for media pedagogy and the importance of education in the development of cyberculture.
Downloads
References
Bandura L., Pedagogika medialna, „Ruch Pedagogiczny”, 1983, nr 3–4.
Bartorowska H., Kultura informacyjna, czy tylko edukacja informacyjna?, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
Czerski W., Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017.
Ejsmont M., Kosmalska B., Wychowawcze możliwości oddziaływania nowych i starych mediów, [w:] J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2005.
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
Matusiak R., Bezpieczeństwo w sieci jako element edukacji medialnej, „Kognitywistyka i media w edukacji”, 2016/2.
Matusiak R., Potrzeba i realizacja edukacji medialnej we współczesnej szkole, [w:] K. Sigda, K. Kozioł, R. Matusiak (red.), Współczesne konteksty edukacji medialnej, patriotycznej i społecznej, Wydawnictwo REGIS, Lublin 2017.
McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne PWN-WNT, Warszawa 2004.
Ogonowska A., Edukacja medialna – klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2003.
Osmańska-Furmanek W., Komputer jako medium w procesie edukacji całożyciowej, [w:] S. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Penkowska G., Wprowadzenie do tematyki edukacji medialnej, [w:] G. Penkowska (red.), Społeczne konteksty edukacji medialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013.
Sawicka T., Edukacja medialna i czytelnicza, Wydawnictwo Bea-Bleja, Toruń 2000.
Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Strykowski W., Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, [w:] S. Juszczyk (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 2006.
Zając A., Czwarta fala przemian cywilizacyjnych – Rewolucja NBIC – wyzwaniem dla edukacji, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.