The teacher vis à vis the otherness of the student on the school stage of drama
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_119-134Keywords:
education, philosophy of dialogue, Other, teacher, studentAbstract
The main purpose of this article The teacher vis à vis the otherness of the student on the school stage of drama is the transposition of the category of „otherness”, which derives from Józef Tischner’s philosophy of man, to the educational field and to use it to present the relationship between teacher and student. The author of this article, using Tischner’s inspiring idea of the philosophy of dialogue as her starting point, describes the roles of the student and the teacher in the educational process. She points to the obstacles that stand in the way of dialogue possibilities (barriers resulting from the core curriculum, examination system, obligatory limitation of upbringing functions, the multiplicity of educational interactions affecting the individual in social dialogue, institutionalisation and standardisation of contemporary reality), and, at the same time, she points out the ground which allows both parties to seek agreement in school communication. It is important to recognise mutual understanding on the agathological and axiological level, and to give the meeting the character of a presentational event. As an inalienable trait in a properly organised didactic process, it recognises the necessity for the teacher to adopt an open attitude to another’s otherness – he/she cannot be self-and-for-self, he/she must become self-different and even I-for-other; bear his/her own difference.The main purpose of this article The teacher vis à vis the otherness of the student on the school stage of drama is the transposition of the category of „otherness”, which derives from Józef Tischner’s philosophy of man, to the educational field and to use it to present the relationship between teacher and student. The author of this article, using Tischner’s inspiring idea of the philosophy of dialogue as her starting point, describes the roles of the student and the teacher in the educational process. She points to the obstacles that stand in the way of dialogue possibilities (barriers resulting from the core curriculum, examination system, obligatory limitation of upbringing functions, the multiplicity of educational interactions affecting the individual in social dialogue, institutionalisation and standardisation of contemporary reality), and, at the same time, she points out the ground which allows both parties to seek agreement in school communication. It is important to recognise mutual understanding on the agathological and axiological level, and to give the meeting the character of a presentational event. As an inalienable trait in a properly organised didactic process, it recognises the necessity for the teacher to adopt an open attitude to another’s otherness – he/she cannot be self-and-for-self, he/she must become self-different and even I-for-other; bear his/her own difference.
Downloads
References
Barnes D., Nauczyciel i uczniowie: od porozumiewania się do kształcenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa1988.
Bonowicz W., Kapelusz na wodzie. Gawędy o księdzu Tischnerze, Wydawnictwo Znak, Kraków 2010.
Bonowicz W., Tischner, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
Cudowska A., Dialog w edukacji międzykulturowej – kształtowanie przestrzeni spotkania z Innym, „Pogranicze. Studia Społeczne” 2011, t. XVII, s. 69–83.
Czerska B., Poznawanie wartości, MAW, Warszawa 1986.
Debata o nadziei. W „Jaskini filozofów” rozmawiają prof. Krzysztof Michalski, prof. Barbara Skarga, prof. Władysław Stróżewski i prof. Charles Taylor. Wprowadzenie: Krzysztof Mech, „Tygodnik Powszechny” 2002, nr 21 (2759), s. 10.
Dudzikowa M. (red.), Nauczyciel – uczeń: między przemocą i dialogiem: obszary napięć i typy interakcji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996.
Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.
Gajak-Toczek M., Polonista wobec innego. Refleksje aksjologiczne wokół filozofii dialogu Józefa Tischnera, „Przegląd Edukacyjny” 2017, nr 2 (105), s. 2–8.
Gołaszewska M., Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Gołaszewska M., Istota i istnienie wartości: studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990.
Jankowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1995.
Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Universitas, Kraków 2009.
Kamiński K., Filozofia na studiach pedagogicznych, „Przegląd Pedagogiczny” 2013, nr 1 (12), s. 97–104.
Kwaśnica R., Ku dialogowi w pedagogice, [w:] Pedagogika alternatywna: dylematy teorii, red. B. Śliwerski, t. 1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1995, s. 79–91.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2005.
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Okońska E., Co z dialogiem w szkole? (w kontekście refleksji studentów – uczestników przedmiotu Dialog edukacyjny), „Forum Dydaktyczne” 2007, nr 2, s. 19–26.
Ricoeur P., Podług nadziei. Odczyty, szkice, studia, przeł.. S. Ciechowicz, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1991.
Rutkowiak A., „Dialog bez arbitra" jako koncepcja relacji między nauczycielem a uczniem, „Ruch Pedagogiczny” 1984, nr 5/6, s. 120–128.
Rutkowiak J. (red.), Pytanie, dialog, wychowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
Rynk A., Pedagogika dramatu. Poszukiwania antropologiczno-metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2008.
Sporek P., Uczeń jako Inny, nauczyciel jako Inny. Edukacyjny dialog na tle filozoficznej koncepcji człowieka Józefa Tischnera, „Podstawy Edukacji” 2014, nr 7, s. 275–284.
Szary S., Człowiek – podmiot dramatu. Antropologiczne aspekty filozofii dramatu Józefa Tischnera, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2005.
Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.
Tarnowski J., Postawa dialogu w pedagogice personalistycznej, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna: dylematy teorii, t. 1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1995, s. 115–121.
Tischner J., Bezdroża spotkań, „Analecta Cracoviensa” 1980 (t. 12), s. 137–172.
Tischner J., Dialog z filozofią marksistowską, [w:] K. Bukowski (red.), Filozofia chrześcijańska w dialogu, „Studium Myśli Chrześcijańskiej przy Duszpasterstwie Akademickim”, Kraków 1981.
Tischner J., Dzienniki 1944–1949. Niewielkie pomieszanie klepek, Wydawnictwo Znak, Kraków 2014.
Tischner J., Filozofia dramatu, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Tischner J., Inny. Eseje o spotkaniu, Wydawnictwo Znak, Kraków 2017.
Tischner J., Myślenie według wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 2011.
Tischner J., Praca nad nadzieją bliźniego, „Znak” 1975, nr 1, s. 11–23.
Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999.
Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
Tischner J., Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.