The philosophy of education of Janusz Gnitecki. Sustainable ambivalence project
DOI:
https://doi.org/10.25312/2083-2923.13/2018_9-17Keywords:
pedagogy, philosophical pedagogy, ambivalence, Janusz GniteckiAbstract
Polish pedagogy has had many eminent scholars who can be called mentors. The first generation of Polish teachers had to start from the bottom when initiating Polish pedagogy at institutions of higher education. In this reality Kazimierz Twardowski was moulded. Twardowski managed to educate many outstanding, accomplished scholars of Polish pedagogy. At the beginning of the 20th century Twardowski, or the Lvov school, started to be talked about and he was an influence on philosophical centres at Polish universities after Poland regained independence. Kazimierz Twardowski was an intellectual and moral authority, he was a man – institution in Polish academic research during the first half of the 20th century. This article examines Twardowski from the perspective of memories of his students.
Downloads
References
Czech F., Status studiów globalnych i przemiany nauk społecznych, „Kultura-Historia- Globalizacja” 2013, nr 14, http://www.khg.uni.wroc.pl/?type=archiwum&nr=14 (dostęp: 24.04.2018).
Gnitecki J., Jakiej filozofii edukacji poszukujemy?, [w:] J. Gnitecki, J. Rutkowiak (red.), Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa–Poznań 1999.
Gnitecki J., Możliwości uprawiania pedagogiki ogólnej jako teorii krytycznej i metateorii, [w:] T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1995.
Gnitecki J., Niektóre ujęcia pedagogiki ogólnej w Polsce i na świecie, [w:] S. Palka (red.), Możliwości rozwijania i wykorzystywania teoretycznej wiedzy pedagogicznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne”, z. 22, Kraków 1995.
Gnitecki J., O filozofii edukacji. Refleksje wprowadzające, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski 1994.
Gnitecki J., W poszukiwaniu aksjologicznych podstaw edukacji, [w:] U. Ostrowska (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.
Hejnicka-Bezwińska T., Profesor Janusz Gnitecki (1945–2008), http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/532/Teresa%20Hejnicka-Bezwinska%20Profesor%20Janusz%20Gnitecki.pdf?sequence=1 (dostęp: 24.04.2018).
Hessen S., Cnoty starożytne a cnoty ewangeliczne, [w:] tenże, Studia z filozofii kultury, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1968.
Kaliszewska M., Paradygmat dwoistości jako perspektywa widzenia świata i człowieka, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2015, nr 1.
Smołalski A., Paradygmaty i historiozofia pedagogiki, „Teson” Agencja Poligraficzno--Wydawnicza Tekieli Andrzej, Wrocław 2009.
Sztobryn S., Rzeczywiste i nierzeczywiste w edukacji w kontekście narracji historycznej, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Seria: Rzeczywistość edukacyjna t. 1, Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Łódź 2013.
Sztobryn S., Wprowadzenie do współczesnej polskiej filozofii wychowania, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2016, nr 1, vol. 16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.