Curricular concepts of Edwin Hauswald (1868-1942) in the field of polytechnic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_08kpy

Keywords:

history of education, polytechnic education, Lviv Polytechnic, Edwin Hauswald

Abstract

Edwin Hauswald, a professor of mechanical engineering at the Polytechnic School in Lwów, the only Polish technical university before World War I, played an important role in the emergence and formation of the twentieth-century concept of the professional formation of engineers. This article includes a discussion of Hauswald's views on current and projected programmes and methods of polytechnic education. He was an advocate of a practical and effective education of technicians, based on an experiential approach and the autonomy of the technical disciplines in relation to the basic sciences. He drew attention to the advantages of using proven foreign solutions. The discussion considers his main works, published in the journal “Czasopismo techniczne”, and his activity at technicians' congresses.

Author Biography

  • Konrad Pylak, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie

    Dr Konrad Pylak is a lecturer at the University College of Enterprise and Administration in Lublin – Konrad Pylak – Department of Transport, and a retired lecturer at the Faculty of Mechanical Engineering of Lublin University of Technology. For more than twenty years he has also been involved in the history of technology, technical sciences, and polytechnic education, with a particular focus on mechanical engineering. He is the author or co-author of more than one hundred works, including about thirty on the history of technology.

References

Czech A., Adamiecki nie był sam. Edwin Hauswald, „Przegląd Organizacji” 2003, nr 10.

Hauswald E., Kształcenie techników za granicą, „Czasopismo Techniczne” 1912, R. 30, nr 20–24.

Hauswald E., Mowa Jego Magnificencyi Rektora Szkoły Politechnicznej Edwina Hauswalda, profesora budowy maszyn, przy otwarciu roku szkolnego dnia 14-go października 1912, „Czasopismo Techniczne” 1912, R. 30, nr 29.

Hauswald E., Referat i wniosek w sprawie założenia państwowej albo krajowej pracowni technologicznej do praktycznego kształcenia techników i robotników, [w:] Pamiętnik VI Zjazdu Techników Polskich 1912 r., Kraków 1914–1917.

Hauswald E., Zasady kształcenia techników (Streszczenia i wnioski), [w:] S. Anczyc (red.), Pamiętnik V Zjazdu Techników Polskich we Lwowie w roku 1910, Lwów 1911.

Hauswald E., Zasady kształcenia techników, „Czasopismo Techniczne” 1910, R. 28, nr 16–20.

Kucharzewski F., Szkoła Politechniczna Lwowska, „Przegląd Techniczny” 1916, t. 54, nr 1–2.

Matakiewicz M. (red.), Polskie Towarzystwo Politechniczne we Lwowie. Księga Pamiątkowa, Lwów 1927.

Piłatowicz J., Technicy Lwowa i Krakowa wobec perspektywy odzyskania przez Polskę niepodległości, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1999, t. 44, nr 3–4.

Politechnika Lwowska, jej stan obecny i potrzeby, Lwów 1932.

Pylak K., Tradycje dyskusji o kształceniu inżynierów mechaników w Polsce, [w:] XXII Sympozjon Podstaw Konstrukcji Maszyn, t. 1, Gdynia–Jurata 2005.

Pylak K., Współczesne odniesienia i aktualność przedwojennego modelu kształcenia inżynierów, „Przegląd Mechaniczny” 2006, R. 65, nr 12S.

Pylak K., Wkład Feliksa Kucharzewskiego (1849–1935) w dzieło powstania Politechniki Warszawskiej, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 2019, t. 64, nr 3.

Pylak K., Witold Aulich (1889–1948) – konstruktor i teoretyk maszyn, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 2010, t. 55, nr 1.

Rozmaitości, „Czasopismo Techniczne” 1910, R. 28, nr 6.

Sekcya ogólna VI Zjazdu Techników Polskich, [w:] Pamiętnik VI Zjazdu Techników Polskich 1912 r., Kraków 1914–1917.

Szempliński S., O konieczności wykształcenia ogólno-społecznego wśród techników polskich, [w:] Pamiętnik VI Zjazdu Techników Polskich 1912 r., Kraków 1914–1917.

Downloads

Published

2024-02-05

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Curricular concepts of Edwin Hauswald (1868-1942) in the field of polytechnic education. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/24, 109-123. https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_08kpy