Feminist education/child upbringing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_06abrz

Keywords:

upbringing, feminism, motherhood, gender, feminist parenting

Abstract

The aim of the work is to discuss a new approach to upbringing in the educational sciences - feminist parenting. Feminist education is focused primarily on inclusiveness. This educational model rejects gender stereotypes. The topic of upbringing in the feminist trend is used abroad, but also in Poland, where there are more and more works on it. The dissemination of knowledge about feminism in connection with upbringing makes it possible to simultaneously reject the myths about feminism reproduced by the authorities and parents, as well as to develop a new educational model that would be subject to non-hierarchical relations between children and parents, respect for the diversity of children, paying attention to the mother's needs and making visible disadvantages of the patriarchal educational model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aleksandra Brzostowicz , Uniwersytet Łódzki

    Student of philosophy, member of the Scientific Circle of Philosophers and Westernists of the University of Lodz "IDEA". Scientific interests: contemporary philosophy, philosophy of language, international relations, psychology, women's perspective in science, pedagogy and upbringing.

References

Chibowska A., Paradygmat feministyczny w naukach społecznych, „Studia Politologiczne” 2010, nr 18, s. 300–316.

Comerford L., Jackson H., Kosior K. (red.), Feminist Parenting, Demeter Press, Bradford 2016.

Frąckowiak-Sochańska M., Postawy polskich kobiet wobec feminizmu. O samoograniczającej się świadomości feministycznej kobiet, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2011, nr 39, s. 149–170.

Gasztold A., Teorie feministyczne w naukach o polityce, „Kwartalnik Naukowy OAP UW E – Politikon” 2017, nr 22, s. 138–165.

Górnikowska-Zwolak E., Feminizm jako nowa perspektywa badawcza w pedagogice społecznej, „Edukacja” 2001, nr 1, s. 18–28.

Graff A., Matka feministka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.

Green F.J., Practicing Matricentric Feminist Mothering, „The Routledge Companion to Motherhood Routledge” 2019, vol. 10, no. 1–2, s. 36–50.

Jaworska M., Idea znaczenia teorii feministycznych oraz jej oznaki w życiu społecznym, „Nauczyciel i Szkoła” 2008, nr 1–2, s. 38–48.

Kubisa J., Zwykły feminizm, „Ruch Feministyczny w Polsce a Kwestia Socjalna” 2017, nr 26.

Lober J., Paradoxes of Gender, Yale University Press, 1994.

Ługowska A., Pierzchalski F., Golinowska K., Szatlach M., Feminizm po polsku, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2018.

Pamuła N., Czy adoptowałeś już niepełnosprawne dziecko?: przyczynek do analizy niepełnosprawności w dyskursie pro-choice w Polsce, „Teksty Drugie” 2020, nr 2, s. 86–103.

Parkman M.A.P., Macierzyństwo bez lukru i retuszu. Wizerunek Matki Polki w literaturze polskiej po roku 2000 i blogach, „Postscriptum Polonistyczne” 2017, nr 20(2), s. 63–83.

Sulej K., Puszczalskie, brzydkie i samolubne, Wydawnictwo Znak, Kraków 2015.

Szelewa D., Feminizm i kwestia socjalna w Polsce w świetle aktywizmu eksperckiego, „Ruch Feministyczny w Polsce a Kwestia Socjalna” 2017, nr 26, s. 11–15.

Szwed A., Kto się boi gender? Kościół rzymskokatolicki w Polsce i kategoria płci, „Kultura i Edukacja” 2015, nr 3(109), s. 278–289.

Witkowska S., Polski feminizm – paradygmaty, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2018, nr 1(25), s. 194–241.

Wodzik J., Krótka historia macierzyństwa w ujęciu feministycznym, „Analiza i Egzystencja” 2011, nr 16, s. 91–104.

Published

2024-01-31

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Feminist education/child upbringing. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/24, 83-93. https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_06abrz