Environmental education in early and pre-school education – terminology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_04kmto

Keywords:

natural education, environmental education, goals of environmental education, impact of environmental education on child development

Abstract

The article discusses environmental education and terminology in pre-school and early school education, based on a short historical outline of environmental education for this age group of children in Poland. It refers to the signing of the Biological Education Convention at the Earth Summit, which determined the stimulation of ecological awareness, protection of natural resources, and natural space around man. The article is an analysis of the goals of environmental education. Natural and ecological education has a biological, emotional, motoric, creative, and spiritual aspect. It has a significant meaning in the development of a small child in preschool and early school age in cognitive, physical, health, social and emotional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Katarzyna Miłek, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Głogowie

    Doctor of social sciences in the field of pedagogy. Assistant professor at the Faculty of Science Social studies at GSW Millennium in Gniezno and at Państwowa Akademia Nauk Stosowanych in Głogów. Research areas: creativity, preschool pedagogy, art therapy. Author of many articles in academic journals and monographs.

  • Türkan Ercan Özaydin , Ege University, Izmir

    She works at Ege University, Faculty of Education, Faculty of Primary Education in Izmir. Her doctoral thesis focused on science education and science literacy in primary schools. Her research interests include science education, environmental education, biology education, and teacher education. Over the years, she has been involved in several important projects such as TUBITAK and BAP, both as a researcher and educator, mainly related to science, environmental education and STEM education. This mix of experiences gave her a broader perspective on various aspects of the science education field. She also worked as a manager in social responsibility projects. She is the author of numerous scientific articles.

References

Al-Khamisy D., Rozwijanie pojęć przyrody nieożywionej w dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1996.

Arndt M., Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1980.

Buchcic E., Działania podejmowane przez szkoły w środowisku lokalnym, [in:] Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007.

Buchcic E., Edukacja przyrodnicza elementem procesu wychowania, “Studia ecologiae et bioethicae” 2014, no. 2.

Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

Daszewska W., Malinowska A., Zajęcia przyrodnicze w przedszkolu, Nasza Księgarnia, Warszawa 1951.

Frątczak E., Frątczak J., Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Wydawnictwo TUVEX, Pabianice 1994.

Frątczak E., Frątczak J., Ochrona i kształtowanie środowiska w edukacji dzieci przedszkolnych, Liga Ochrony przyrody, Bydgoszcz 1998.

Frątczak E., Frątczak J., Ogród przedszkolny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

Hanisz J., Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.

Jagodzińska M., Buchcic E., Wychowanie ekologiczne poprzez aktywne poznawanie rzeczywistości przyrodniczej, “Społeczeństwo. Język. Edukacja” 2013, no. 1.

Jagodzińska M., Nauczyciele o nauczaniu przyrody, [in:] D. Bebel (Ed.) Słupskie prace przyrodnicze. Biologia eksperymentalna i ochrona środowiska, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk 2003.

Jarzyńska I, Wykorzystanie walorów środowiska lokalnego w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, [in:] M. Królica, E. Piwowarska, E. Skoczylas-Krotla (Eds.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Wyzwania i konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza, Częstochowa 2007.

Kalinowska A., Cele zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i cele różnorodności biologicznej do roku 2010 w kontekście działań edukacyjnych, “Studia i materiały w CELP w Rogowie” 2018, no. 55(1).

Korczak E., Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej, [in:] J. Gzyl, W. Jarosz, E. Korczak, E. Kulka, Z. Nowińska (Eds.), Nasze środowisko – jak w nim żyć? Podstawy teoretyczne edukacji ekologicznej uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Wydawnictwo IETU, Katowice 1996.

Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska L., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015.

Okoń W., Słownik Pedagogiczny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.

Parlak M., Przygotowanie nauczycieli przedszkoli do prowadzenia edukacji przyrodniczo-ekologicznej – raport z badań, “Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2016, no. 4.

Sawicki M., Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1997.

Strumińska-Doktór A., Poziom wiedzy środowiskowej nauczycieli, [in:] D. Cichy, Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej, IBE, Warszawa 2007.

Studzińska M., Dzieci przedszkolne poznają przyrodę ożywioną, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.

Szczotka M., Dziecko aktywnym odkrywcą i badaczem w procesie edukacji przyrodniczej, “Edukacja elementarna w Teorii i Praktyce” 2013, no. 1.

Tuszyńska L., Edukacja ekologiczna w perspektywie zrównoważonego rozwoju, “Studies in Global Ethics and Global Education” 2017, no. 7.

Więckowski R., Edukacja ekologiczna, “Życie Szkoły” 1997, no. 2.

Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.

Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015.

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Environmental education in early and pre-school education – terminology. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/24, 55-67. https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_04kmto