Learning parenting in large families

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_03oka

Keywords:

large family , multi-child family , parental competences, parents’ learning

Abstract

The article is devoted to the topic of parenting education in large families. The first part of the article presents the current knowledge on the acquisition of parental competences, their sources, as well as the impact of these competences on the functioning of the family and the issues of parenting pedagogy. The second part of the text contains a description of the methodology of my own research, conducted for the purpose of writing a master's thesis, the subject of which was how parents in large families learn to educate and acquire competences. In the next part of the article, the results of this study are presented and discussed with the observations of other researchers.

Author Biography

  • Olga Kacprowska , Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

    Doctoral student of the Doctoral School of the Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw, graduate of the Faculty of Pedagogical Sciences, field of study: General pedagogy, specialization: social rehabilitation and care-educational pedagogy. English teacher and school counselor at the Przymierza Rodzin Primary School No. 3 in Warsaw. Academic interests include general pedagogy, family pedagogy, parenting, language competences and English language teaching.

References

Bonisławska E.A., Wielodzietność we współczesnych rodzinach polskich, Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, Poznań–Opole 2010.

Forma P., Przestrzenie zagrożeń rodzin wielodzietnych – przegląd badań, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2013, nr 22, s. 211–236.

Goriszowski W., Metodologiczne podstawy pedagogicznych badań porównawczych, „Nauczyciel i Szkoła” 2001, nr 3–4(12–13), s. 18–27.

Góralski A. (red.), Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 1995.

Grabowska T., Rodzina – sprzymierzeńcem w drodze do podmiotowości dziecka w wieku wczesnoszkolnym, [w:] A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Wartości – wychowanie – kształcenie, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2017.

Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje, Trans Humana, Białystok 2003.

Januszewicz A., Zmiany społeczne a dostęp do psychoedukacji, [w:] Raport Linii 3Plus Wybrana problematyka życia dużych rodzin w Polsce – 2023, https://www.3plus.pl/assets/file/14950,linia3plus-2023-v6-podglad.pdf [dostęp: 4.12.2023], s. 31–33.

Kawula S., Artykuł hasłowy: pedagogizacja rodziców, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.

Nelsen J., Pozytywna dyscyplina, Wydawnictwo CoJaNaTo, Warszawa 2015.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.

Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Raport Linii 3Plus: Wybrana problematyka życia dużych rodzin w Polsce – 2023, https://www.3plus.pl/assets/file/14950,linia3plus-2023-v6-podglad.pdf [dostęp: 4.12.2023].

Rodziny wielodzietne – aktualny stan badań i najważniejsze wyzwania. Perspektywa polska i niemiecka. 2021, https://www.3plus.pl/assets/file/4897,niemiecki_v9_%20Mariola%20Bien%CC%81ko.pdf [dostęp: 15.03.2023].

Sarnowski S., O krytyce rozumu pedagogicznego, [w:] tegoż (red.), Krytyka rozumu pedagogicznego, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1993.

Sieradzka-Baziur B., Kształcenie w rodzinie w świetle terminów pedagogicznych, [w:] Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018.

Szukalski P., Wielodzietność we współczesnej Polsce, „Demografia i Gerontologia Społeczna” 2012, nr 4, s. 25–31.

Szyszka M., Wielodzietność w Polsce – społeczne postrzeganie i pomoc państwa, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2015.

Wielodzietni w Polsce 2016 Raport. Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”. Wybrane zagadnienia z pierwszego ogólnopolskiego badania dużych rodzin zrealizowanego w 2016 r. przez Ipsos Polska, https://www.3plus.pl/assets/file/1741,raport%20wielodzietni%202016.pdf [dostęp: 30.01.2018].

Ziółkowski P., Pedagogizacja rodziców, potrzeby i uwarunkowania, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.

Żywczok A., Bobik B., Pedagogika analityczna. Od porządkowania wiedzy naukowej do odkrywania jej nowych obszarów, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2022.

Downloads

Published

2024-02-05

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Learning parenting in large families. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/24, 41-53. https://doi.org/10.25312/2083-2923.24_03oka