The Western canon in classical music as a space of meeting with The Other

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_125-138

Keywords:

musical culture, popularising music, cultural safety

Abstract

 This article considersprocesses of exploring and popularising the culture of other nations and civilisations through the example of classical music in the context of cultural safety. The sense of cultural safety, difficult in a changing world, is not possible without openness to the Other, which, in turn, cannot be obtained without appreciating one’s own culture’s values. Taking this line, the author analyses the activity of selected concert halls and contemporary music festivals in Poland and abroad (in Europe and outside). These cultural events manifest various interesting phenomena related to tradition, listeners’ customs, social expectations towards cultural institutions, cross-cultural differences, etc. The performance and perception of a musical piece are communicative acts. Given the right circumstances, they make it possible to come closer to the Other and get to know Him/Her. 

Author Biography

  • Magdalena Sasin, University of Lodz

    Magdalena Sasin Ph. D., assistant professor at the University of Łódź, Faculty of Educational Sciences, Department of Art Education and Creative Pedagogy. Scientific interests: aesthetic and artistic education, especially music education; media education; popularizing art in children, teenagers and adults in outside-school institutions, in media and non-formal learning (family, friends, interests, free time).

References

Azjatyckie festiwale muzyki współczesnej, audycja z cyklu „Nokturn” w radiu „Dwójka”, prowadzenie Krzysztof Dziuba, emisja: 12.10.2015, http://www.polskieradio.pl/8/740/Artykul/1529360,Azjatyckie-festiwale-muzyki-wspolczesnej (dostęp: 22.10.2017).

Czaja J., Bezpieczeństwo kulturowe. Zarys problematyki, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2004.

Dymon M., Ograniczenia notacji muzycznej a interpretacja utworów, „Wartości w Muzyce” 2013, t. 5, s. 151–165.

Głażewski M., Sens dialogu jako medium komunikacji, „Kultura i Wychowanie”, nr 5(1)/2013, s. 18–32.

Golka M., Socjologiczny obraz sztuki, ars nova, Poznań 1996.

Jowsa A., I edycja festiwalu muzyki współczesnej Sonus ex Machina, http://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/i-edycja-festiwalu-muzyki-wspolczesnej-sonus-ex-machina (dostęp: 23.10.2017).

Kapuściński R., Spotkanie z Innym – jako wyzwanie XXI wieku, „Gazeta Wyborcza”, 1.10.2004, http://wyborcza.pl/1,76842,2318704.html (dostęp: 28.04.2018).

Krasińska M., Problem dzieła muzycznego w myśli estetycznej Romana Ingardena, „Filo-Sofija” nr 20(1)/2013, s. 101–117.

Krycki M., Komunikowanie międzynarodowe i komunikowanie międzykulturowe, [w:] R. Zenderowski, K. Cebul, M. Krycki (red.), Międzynarodowe stosunki kulturalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Kwiatkowski K., Duch, cele i środki. Asymilacja muzyki zachodniej w Chinach (3), „Ruch Muzyczny”, nr 16/2007, http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=465 (dostęp: 22.10.2017).

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

Najder-Stefaniak K., Znaczenie spotkań w wielokulturowym świecie, „Drohiczyński Przegląd Naukowy”, nr 8/2016, s. 221–233.

Pyda-Grajpel A., Regionalizm, wielokulturowość i międzykulturowość w edukacji muzycznej – stan obecny i perspektywy, [w:] K. Rzędziński (red.), Edukacja wielokulturowa wyzwaniem dla nauk o wychowaniu, seria „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika”, t. XIX, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2010.

Read H., Wychowanie przez sztukę, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.

Szymańska K., Wpływ feminizmu na muzykologię – women’s studies, gender i kobiety w muzyce, [w:] M. Grochalska, W. Sawczuk (red.), Uniwersyteckie gry – czy płeć ma znaczenie? Wybrane dyskursy społeczno-edukacyjne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Zalewska-Pawlak M., Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

Żarkowski P., Miejsce bezpieczeństwa kulturowego we współczesnym świecie, [w:] P. Żarkowski (red.), Współczesne bezpieczeństwo kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce 2014.

Analizowane strony internetowe z repertuarem filharmonii i festiwali muzycznych:

http://filharmonia.lodz.pl/pl/koncerty-symfoniczne (dostęp: 1–25.09.2017).

http://www.konserthuset.se/en/programme/calendar/ (dostęp: 1–25.09.2017).

http://www.shsymphony.com/concert-calendar.html (dostęp: 1–25.09.2017).

http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2017/program-i-bilety-2017/program (dostęp: 1–25.09.2017).

https://www.facebook.com/sonusexmachinafestival/ (dostęp: 1–25.09.2017).

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The Western canon in classical music as a space of meeting with The Other. (2024). Kultura I Wychowanie, 2/14, 125-138. https://doi.org/10.25312/2083-2923.14/2018_125-138